Przebudowywana od stycznia aleja Zagłębia Dąbrowskiego 1 sierpnia zostanie otwarta dla ruchu. Na stałą trasę na razie wrócą jednak tylko linie autobusowe 604 i 644.
Przebudowa alei Zagłębia Dąbrowskiego w rejonie stacji PKP w Gołonogu rozpoczęła się w styczniu od budowy kanalizacji deszczowej. W kolejnych miesiącach kanalizacja powstała także pod nowym rondem na skrzyżowaniu alei z ulicą Parkową.
Przez cały ten czas przez aleję kursowały autobusy, wykorzystując wahadłową sygnalizację świetlną i obsługując tymczasowe przystanki Gołonóg Dworzec PKP. Z początkiem czerwca – by dokończyć prace na całej szerokości alei – przejazd został zamknięty także dla autobusów.
Linie nr 604 i 644 wracają na stałe trasy
Większość linii autobusowych pozostanie jeszcze na objeździe – m.in. ze względu na planowane zamknięcia na ul. Uklańskiego – na stałe trasy 1 sierpnia wrócą jednak tylko linie 604 i 644, które obsługiwać będą tymczasowe przystanki. Przy okazji na linii 644 uruchomiony zostanie dodatkowy poranny kurs (4.06 z przystanku Gołonóg Wczasowa).
Na przebudowywanym odcinku – poza kanalizacją – aleja zyskała nowa podbudowę. Przed zaplanowanym na 1 sierpnia otwarciem droga zyska jeszcze nową nawierzchnię.
– Na razie ułożona zostanie tylko warstwa wiążącą. Warstwę ścieralną będziemy układać na zakończenie całej inwestycji – mówi Maciej Woźniak, kierownik robót z firmy Nowak-Mosty.
Nowe będą także zatoki autobusowe oraz chodniki i droga rowerowa. Ich budowa ma potrwać do końca sierpnia.
W trakcie przebudowy zmieniła się geometria jezdni, które zostały zawężone do jednego pasa. Ma to uspokoić ruch, a jednocześnie zwiększyć bezpieczeństwo pieszych: na przejściach przy rondzie będą mieć do pokonania w sumie dwa pasy zamiast czterech.
Dwa ronda i tunel pod torami
Przebudowa alei Zagłębia Dąbrowskiego jest częścią budowy nowego układu komunikacyjnego przy stacji PKP w Gołonogu. Współtworzą go dwa ronda – na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego z ul. Uklańskiego oraz ul. Parkowej z Wczasową. Bezkolizyjny i bezpieczny przejazd oraz przejście z jednej strony miasta na drugą zapewni budowany jednocześnie tunel pod torami.
Nowy będzie także układ torowy: od kwietnia pasażerowie korzystają już z nowego peronu nr 2, który powstał przy dworcu. Od strony ul. Parkowej trwa natomiast obecnie budowa peronu nr 1 oraz przejścia dla pieszych między peronami.
Warte 67,5 mln zł prace w Gołonogu – zlecone przez miasto i spółkę PKP PLK firmie Nowak-Mosty – mają się zakończyć w pierwszym kwartale 2023 roku.
7