Czym jest franczyza?

Franczyza to umowa pisemna pomiędzy dwoma przedsiębiorcami. Franczyzodawca udziela franczyzobiorcy prawa do prowadzenia działalności gospodarczej pod jego szyldem, na określonych warunkach. Współpraca opiera się na korzystaniu z wiedzy i technologii dobrze prosperującej już firmy przez nowego przedsiębiorcę, w zamian za określone udziały w zyskach dla franczyzodawcy.

Franczyzobiorca ma dostęp do korzystania z:

  • “know how”
  • nazwy franczyzodawcy i znaku towarowego
  • określonego sposobu postępowania i prowadzenia działalności
  • pomocy technicznej i handlowej
  • sieci dostępne są na stronie https://franczyzawpolsce.pl/baza-sieci - katalogu franczyz w Polsce

Zalety dla franczyzobiorcy i franczyzodawcy

Niewątpliwie, mocną stroną współpracy dla franczyzobiorcy jest niskie ryzyko niepowodzenia. Nowy przedsiębiorca, ma szansę od samego początku działać pod dobrze znaną nazwą, nie trudne jest więc pozyskanie klientów, nie musi martwić się o siłę przebicia. Korzysta ze sprawdzonego pomysłu, który prawdopodobnie ma już za sobą niemałe osiągnięcia.

Korzyścią jaką dostaje franczyzodawca jest szerzenie się marki, przy niskiej potrzebie zaangażowania. Nie musi martwić się o pozyskanie i kontrolę personelu. Otrzymuje przy tym dodatkowo określone korzyści finansowe od franczyzobiorcy.

Franczyza (ang. franchising) to rodzaj partnerskiej współpracy pomiędzy franczyzobiorcą a franczyzodawcą. Inaczej ujmując, jest to określony system sprzedaży towarów lub usług oparty na stałej współpracy dwóch zupełnie niezależnych podmiotów gospodarczych. Dzięki temu franczyzobiorca może sprzedawać produkty lub świadczyć usługi posługując się marką franczyzodawcy.

Zasady działalności franczyzowej

Współpraca oparta na licencji franczyzowej jest objęta pewnymi zasadami. Franczyzobiorca ma prawo, lecz jednocześnie obowiązek prowadzenia działalności zgodnie z zasadami narzuconymi przez drugi podmiot. Za określoną kwotę lub procent z przychodów, franczyzobiorca może korzystać z takich zasobów, jak logo, nazwa, know-how, czy sposób prowadzenia działalności. Podmiotami udzielającymi takich licencji są zazwyczaj duże organizacje, które posiadają na rynku wysoko ugruntowaną pozycję i wizerunek.

Rodzaje franczyzy

Franczyza dystrybucyjna

Polega na udostępnieniu znaku towarowego oraz wiedzy i doświadczenia w zakresie sprzedaży produktów. Są to między innymi firmy z branży spożywczej, kosmetycznej, odzieżowej, jubilerskiej czy też stacje paliw.

Franczyza usługowa

Licencja udzielana jest w zakresie wykonywania usług pod znakiem franczyzodawcy. Przekazuje on wówczas również wiedzę i doświadczenie w tym zakresie. Są to przede wszystkim branże gastronomiczne, finansowe, turystyczne czy edukacyjne.