Drukuj

Zgłoszenie kupna i sprzedaży pojazdu to obowiązek, za niedopełnienie którego grożą kary. Sprawy te można załatwić wygodnie i szybko, bez konieczności umawiania wizyty przez internet lub telefonicznie.

Na zgłoszenie kupna i sprzedaży pojazdu mamy 60 dni od daty transakcji. Termin ten obowiązuje do czasu odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19. Jeśli tego terminu nie dochowamy, zostanie na nas nałożona kara pieniężna w wysokości od 200 do 1000 zł. Aby tego uniknąć, wystarczy w terminie złożyć odpowiednie dokumenty. W Dąbrowie Górniczej nie trzeba do tego umawiać wizyty w Urzędzie Miejskim – sprawę można załatwić pocztowo albo elektronicznie.

Należy jednak pamiętać, że w przypadku pojazdu kupionego lub sprzedanego w okresie do 31 maja 2021r. termin na zawiadomienie o nabyciu lub zbyciu wynosi 30 dni od daty zakupu lub sprzedaży.

Wnioski wraz z kopią dokumentu zbycia lub nabycia można:

  • zgłosić przez rządowy portal www.gov.pl pod adresem: zawiadomienie o zbyciu/nabyciu

  • przesłać tradycyjną pocztą (ul. Graniczna 21, 41-300 Dąbrowa Górnicza)

  • złożyć w skrzynce podawczej przed wejściem do UM

  • złożyć na stanowisku nr 14 Biura Obsługi Klienta – Kancelaria Ogólna Urzędu Miejskiego

Informacje i wnioski dotyczące spraw komunikacyjnych znajdują się w zakładce: wnioski

Załatwienie innych spraw dotyczących pojazdów i kierowców wymaga wcześniejszego umówienia wizyty w urzędzie. Najlepiej zrobić to poprzez stronę www.kalendarz.dg.pl, która umożliwia umawianie wizyt na najbliższe 14 dni. W ustalonym terminie, minimum 10 minut przed ustaloną godziną, należy podejść do biletomatu usytuowanego przy głównym wejściu do Urzędu i wpisać swój numer telefonu wskazany podczas umawiania wizyty. Następnie system go autoryzuje i sprawdza, czy dana wizyta była faktycznie umówiona. Jeśli poprawnie zweryfikowano wizytę, otrzymamy bilet, który umożliwia realizację wcześniej zdefiniowanej sprawy. Pamiętajmy, iż w przypadku spóźnienia się na wizytę brak jest możliwości realizacji umówionej wizyty.

Jeśli nie można skorzystać z umówionej wizyty, powinno się ją odwołać – dzięki temu ze zwolnionego terminu będzie mógł skorzystać ktoś inny. Odwołanie wizyty jest możliwe poprzez kliknięcie w link zawarty w zwrotnej wiadomości e-mail potwierdzającej umówienie wizyty. Nieodwoływanie wizyt to jedna z głównych przyczyn ograniczonej dostępności do usług.

Wizytę można także umówić dzwoniąc do Centrum Obsługi Klienta – 32 295 67 00.

Pamiętajmy też o tym, że obowiązujące przepisy obligują właściciela pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego UE, który nie jest pojazdem fabrycznie nowym do zarejestrowania pojazdu w ciągu 60 dni od dnia sprowadzenia. Przepisy prawa nie przewidują możliwości zawiadomienia o zbyciu lub nabyciu pojazdu, który nie był wcześniej zarejestrowany na terytorium Polski.

Pojazd sprowadzony w okresie do 31 maja 2021r. podlega obowiązkowi zarejestrowania w ciągu 30 dni od dnia sprowadzenia.

Przepisy dotyczące przestrzegania terminów na zgłoszenie zbycia i nabycia zostały zaproponowane przez Ministerstwo Środowiska i uchwalone przez Sejm RP. Regulacje obligują organy rejestrujące do nakładania kar w wysokości od 200 do 1000 zł w przypadku naruszenia wskazanego terminu. Celem tych rozwiązań jest m.in. wdrożenie dyrektywy w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także poprawy warunków legalnego obrotu pojazdami i referencyjności danych gromadzonych w Centralnej Ewidencji Pojazdów.