Ciężarówki wracają na Strzemieszycką na dwa miesiące przed budową łącznika w Sławkowie

3 min czytania
Ciężarówki wracają na Strzemieszycką na dwa miesiące przed budową łącznika w Sławkowie


Od 1 sierpnia ciężarówki znów mogą korzystać z ul. Strzemieszyckiej, ale tylko na dwa miesiące. To element porozumienia między Dąbrową Górniczą a Sławkowem, które ma na celu rozładowanie ruchu tirów w okolicy i poprawę komfortu mieszkańców. Kluczową inwestycją będzie budowa nowego łącznika drogowego, który połączy Euroterminal w Sławkowie z DK94 i pozwoli na trwałe wyprowadzenie ciężkiego transportu z lokalnych ulic.

  • Ciężarówki wracają na ul. Strzemieszycką w Dąbrowie Górniczej – sprawdź, co się zmienia
  • Walka o ciszę i bezpieczeństwo mieszkańców Dąbrowy Górniczej i Sławkowa nabiera tempa
  • Drogowy łącznik między DK94 a Euroterminalem to inwestycja zmieniająca zasady gry

Ciężarówki wracają na ul. Strzemieszycką w Dąbrowie Górniczej – sprawdź, co się zmienia

Do końca lipca obowiązywał zakaz wjazdu dla pojazdów powyżej 7 ton na odcinku od skrzyżowania z DW 790 do ul. Zakawie. Wyjątki dotyczyły autobusów miejskich, służb komunalnych oraz ciężarówek obsługujących firmy przy ul. Rudnej, Rodzinnej i Ciołkowizna. Niestety, kierowcy często lekceważyli te ograniczenia, co powinno być monitorowane przez policję.

Od 1 sierpnia zakaz został tymczasowo zniesiony na okres dwóch miesięcy, co oznacza, że ruch ciężarówek ul. Strzemieszycką zostaje wznowiony. W tym samym czasie w Sławkowie wprowadzane są ograniczenia dla ciężarówek w rejonie Euroterminalu. Po upływie tego terminu sytuacja ulegnie zmianie i ruch znów zostanie skierowany przez Sławków.

Takie naprzemienne rozwiązania funkcjonują od sierpnia 2020 roku dzięki współpracy prezydenta Dąbrowy Górniczej, burmistrza Sławkowa oraz Starosty Będzińskiego.

Walka o ciszę i bezpieczeństwo mieszkańców Dąbrowy Górniczej i Sławkowa nabiera tempa

Okolice ul. Strzemieszyckiej oraz Hrubieszowskiej od lat borykają się z nadmiernym ruchem ciężarówek traktowanych jako drogi tranzytowe. Euroterminal w Sławkowie nie jest jeszcze dobrze skomunikowany ani z trasą S1, ani z DK94, co powoduje uciążliwości dla mieszkańców – hałas i spaliny stają się codziennością.

Mieszkańcy obu miast wraz z samorządowcami konsekwentnie domagają się wyprowadzenia tirów z lokalnych ulic. Protesty, blokady ulic i głośne apele podkreślają pilną potrzebę budowy odpowiedniej drogi dla ciężkiego transportu.

„Setki TIR-ów pod oknami to wielki problem, więc co pewien czas zdesperowani wychodzą protestować na ulice”

Porozumienie z lipca 2020 roku przewiduje cykliczne, dwumiesięczne zmiany w organizacji ruchu ciężarowego – raz ograniczenia obowiązują przy ul. Strzemieszyckiej, następnie przy ul. Hrubieszowskiej w Sławkowie. To kompromis mający równomiernie rozłożyć niedogodności związane z ruchem tirów do terminali przeładunkowych.

Drogowy łącznik między DK94 a Euroterminalem to inwestycja zmieniająca zasady gry

Problem ma wymiar nie tylko lokalny – terminale przeładunkowe pełnią ważną rolę gospodarczą o znaczeniu międzynarodowym. W ich otoczeniu działają strategiczne spółki sektora publicznego, dlatego samorządowcy wielokrotnie zwracali się do władz centralnych o wsparcie.

Jesienią 2022 roku pojawiła się realna szansa na trwałe rozwiązanie problemu – Sławków otrzymał dofinansowanie w ramach piątej edycji Programu Inwestycji Strategicznych na budowę długo oczekiwanego łącznika między DK94 a Euroterminalem.

Inwestycja jest skomplikowana i wieloetapowa, a jej efekty będą widoczne dopiero za kilka lat. Właśnie weszła w kolejny etap realizacji.

22 lipca w Sławkowie podpisano umowę na budowę nowej drogi, która połączy DK94 z Euroterminalem i stacją PKP LHS.

„To bardzo ważne wydarzenie, bo po wybudowaniu nowe połączenie odciąży od ruchu ciężarówek nie tylko Sławków, ale i Strzemieszyce” – mówi Damian Rutkowski, wiceprezydent Dąbrowy Górniczej.

Wykonawcą została spółka Mirbud S.A., która wygrała przetarg na tę inwestycję wartą ponad 189,5 mln zł brutto. Umowę podpisali burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk oraz prezes Mirbudu Jerzy Mirgos.

Realizacja projektu zaplanowana jest na lata 2026-2028. Finansowanie pochodzi głównie z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych (250 mln zł) oraz wkładu własnego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (11 mln zł).

Dzięki temu nowemu łącznikowi mieszkańcy mogą liczyć na zdecydowaną poprawę jakości życia i mniejsze natężenie ruchu ciężarowego na swoich ulicach.

Na podst. Urząd Miejski Dąbrowa Górnicza

Autor: krystian