Drukuj

Nowy tunel zastąpi zlikwidowany w zeszłym roku uciążliwy przejazd przez tory przy ul. Konopnickiej. Otwarcie – wraz z częścią nowych dróg, chodników i dróg rowerowych – zaplanowaliśmy w piątek 14 października wieczorem.

Tunel pod torami przy stacji Dąbrowa Górnicza Centrum połączył ulice Kościuszki z Limanowskiego, co umożliwi sprawny i wygodny przejazd i przejście między dwiema częściami miasta.

Cztery linie autobusowe wracają na stałe trasy

Wraz z tunelem otwarte zostaną: przebudowane ulice Kolejowa, Limanowskiego w kierunku Konopnickiej, a także nowa droga do skrzyżowania ulic Korzeniec i Robotniczej. Na ich styku powstały ronda, która upłynnią ruch w kierunku parku Zielona, Pogorii III czy Łęknic.

 

Przed zaplanowanym na piątkowy wieczór otwarciem na miejscu trwają jeszcze prace związane z malowaniem przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych.

Otwarcie tunelu oznacza koniec utrudnień związanych z objazdem przez ulicę Graniczną, który został wyznaczony po likwidacji przejazdu przez tory przy ulicy Konopnickiej [w tym miejscu powstaje tunel pieszo rowerowy] – mówi Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych.

Tym samym od soboty 15 października na stałe trasy powrócą linie autobusowe nr 604, 644, 716 i 903N, które w kursach przez Łęknice pojadą przez tunel z obsługą przystanków przy ul. Konopnickiej z jednej i Kościuszki z drugiej strony. Bez zmian pozostają natomiast jeszcze trasy linii 16, 79 i 242. Docelowo wszystkie będą obsługiwać centrum przesiadkowe przy przebudowywanym właśnie dworcu PKP.

Nowe jezdnie, chodniki i drogi rowerowe

W części nowego układu komunikacyjnego, którą teraz otwieramy, udostępnimy do ruchu ronda, jezdnie, chodniki i drogi rowerowe. Gotowa jest także przepompownia, która będzie odpowiadała za odprowadzania wód deszczowych z rejonu nowego tunelu.

Główni wykonawcy prac – firmy Nowak-Mosty oraz Complex Dąbrowa Górnicza – przypominają, że oddawany do ruchu teren pozostaje placem budowy. Będą więc na nim prowadzone prace porządkowe i wykończeniowe, a sprzęt budowlany przejeżdżać będzie w kierunkach, na których trwają jeszcze prace, m.in. na zamknięty odcinek ul. Limanowskiego w kierunku Dąbrowskich Wodociągów.

– Kolejnym oczekiwanym przez mieszkańców etapem będzie udostępnienie miejsc do parkowania w rejonie stacji kolejowej. Dlatego na parking północny, czyli od strony Limanowskiego, wejdą teraz ekipy brukarskie, by kończyć prace – zapowiada Krzysztof Serafiński.

Zamknięta pozostaje jeszcze nowa droga za Hutą Bankową, łącząca ul. Kolejową z Sobieskiego, która będzie alternatywą dla przejazdu przez centrum. Podobnie jak duży parking przed dworcem – w sumie po obu stronach torów powstanie 375 miejsc postojowych.

Miasto oraz PKP PLK połączyły siły

Przy budowie centrum przesiadkowego i przebudowie układu drogowego miasto połączyło siły ze spółką PKP PLK. Dzięki temu na stacji powstały także nowe perony i prowadzące do nich przejścia podziemne z windami.

Warta 229 mln zł inwestycja – realizowana przez konsorcjum miejscowych spółek Nowak-Mosty i Complex Dąbrowy Górniczej – zyskała 82,5 mln zł dofinansowania: 56,5 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego oraz z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Dodatkowo – w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 – przebudowywany jest także dworzec w centrum. PKP zleciły te prace firmie Berger Bau Polska, która inwestycję ma zakończyć w pierwszej połowie 2023 roku.

5