UM Dąbrowa Górnicza: Otwieramy tunel w centrum

3 min czytania

Nowy tunel zastąpi zlikwidowany w zeszłym roku uciążliwy przejazd przez tory przy ul. Konopnickiej. Otwarcie wraz z częścią nowych dróg, chodników i dróg rowerowych zaplanowaliśmy w piątek 14 października wieczorem.

Tunel pod torami przy stacji Dąbrowa Górnicza Centrum połączył ulice Kościuszki z Limanowskiego, co umożliwi sprawny i wygodny przejazd i przejście między dwiema częściami miasta.

Cztery linie autobusowe wracają na stałe trasy

Wraz z tunelem otwarte zostaną: przebudowane ulice Kolejowa, Limanowskiego w kierunku Konopnickiej, a także nowa droga do skrzyżowania ulic Korzeniec i Robotniczej. Na ich styku powstały ronda, która upłynnią ruch w kierunku parku Zielona, Pogorii III czy Łęknic.

Przed zaplanowanym na piątkowy wieczór otwarciem na miejscu trwają jeszcze prace związane z malowaniem przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych.

Otwarcie tunelu oznacza koniec utrudnień związanych z objazdem przez ulicę Graniczną , który został wyznaczony po likwidacji przejazdu przez tory przy ulicy Konopnickiej [w tym miejscu powstaje tunel pieszo rowerowy] mówi Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych.

Tym samym od soboty 15 października na stałe trasy powrócą linie autobusowe nr 604, 644, 716 i 903N , które w kursach przez Łęknice pojadą przez tunel z obsługą przystanków przy ul. Konopnickiej z jednej i Kościuszki z drugiej strony. Bez zmian pozostają natomiast jeszcze trasy linii 16, 79 i 242. Docelowo wszystkie będą obsługiwać centrum przesiadkowe przy przebudowywanym właśnie dworcu PKP.

Nowe jezdnie, chodniki i drogi rowerowe

W części nowego układu komunikacyjnego, którą teraz otwieramy, udostępnimy do ruchu ronda, jezdnie, chodniki i drogi rowerowe. Gotowa jest także przepompownia, która będzie odpowiadała za odprowadzania wód deszczowych z rejonu nowego tunelu.

Główni wykonawcy prac firmy Nowak-Mosty oraz Complex Dąbrowa Górnicza przypominają, że oddawany do ruchu teren pozostaje placem budowy. Będą więc na nim prowadzone prace porządkowe i wykończeniowe, a sprzęt budowlany przejeżdżać będzie w kierunkach, na których trwają jeszcze prace, m.in. na zamknięty odcinek ul. Limanowskiego w kierunku Dąbrowskich Wodociągów.

Kolejnym oczekiwanym przez mieszkańców etapem będzie udostępnienie miejsc do parkowania w rejonie stacji kolejowej. Dlatego na parking północny, czyli od strony Limanowskiego, wejdą teraz ekipy brukarskie, by kończyć prace zapowiada Krzysztof Serafiński.

Zamknięta pozostaje jeszcze nowa droga za Hutą Bankową, łącząca ul. Kolejową z Sobieskiego, która będzie alternatywą dla przejazdu przez centrum. Podobnie jak duży parking przed dworcem w sumie po obu stronach torów powstanie 375 miejsc postojowych.

Miasto oraz PKP PLK połączyły siły

Przy budowie centrum przesiadkowego i przebudowie układu drogowego miasto połączyło siły ze spółką PKP PLK. Dzięki temu na stacji powstały także nowe perony i prowadzące do nich przejścia podziemne z windami.

Warta 229 mln zł inwestycja realizowana przez konsorcjum miejscowych spółek Nowak-Mosty i Complex Dąbrowy Górniczej zyskała 82,5 mln zł dofinansowania: 56,5 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego oraz z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Dodatkowo w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 przebudowywany jest także dworzec w centrum. PKP zleciły te prace firmie Berger Bau Polska, która inwestycję ma zakończyć w pierwszej połowie 2023 roku.

Urząd Miejski w Dąbrowie Górniczej, dabrowa-gornicza.pl/aktualnosci/otwieramy-tunel-w-centrum/

Autor: krystian