Zakończyła się przebudowa pierwszego budynku nowego Centrum Dąbrowy Górniczej – Warsztatu Fabryki Pełnej Życia. Zapraszamy na weekend otwarcia − 25-27 października!

W tych dniach otwieramy Warsztat dla mieszkańców – by przekonali się, jak wygląda i jakie niesie możliwości – spotkań, koncertów, konferencji, warsztatów.

Zapraszamy w sobotę (26 października) w godz. 10-14.00 na zwiedzanie Warsztatu. O godz. 13.00 zaprezentowany zostanie projekt nowego centrum Dąbrowy Górniczej i szczegóły koncepcji architektonicznej.

W niedzielę Warsztat oddajemy we władanie dzieci. W godz. 10-13.30 zapraszamy na zabawy dla najmłodszych przygotowane przez MOPT, a o godz. 14.00 wystąpi Cyrk Partolini.
Wstęp na wydarzenia bezpłatny.

Ponadto wieczorami przestrzeń Warsztatu Fabryki Pełnej Życia wypełnią dźwięki koncertów. Wystąpią: Pablopavo i Ludziki, Kwiat Jabłoni, N!C, Bas Tajpan i Bob One. Bilety dostępne są na EMPIK.COM oraz na platformie goingapp. Harmonogram wydarzeń dostępny jest tutaj.

− Przebudowa dawnych warsztatów jest zwiastunem zmian, które mogą nastąpić na terenach Defum. Chcieliśmy pokazać, jak może wyglądać Fabryka Pełna Życia. Przed nami duże wyzwanie, czyli pozyskiwanie partnerów instytucjonalnych i finansowych, najemców i inwestorów. Zależy nam, by wykorzystać dobrą koniunkturę na rynku i działać jak najszybciej. Widać już dziś zainteresowanie potencjalnych inwestorów. Mamy wiele walorów rekreacyjnych, krajobrazowych, a jeśli dodamy do tego nowoczesne, funkcjonalne śródmieście, możemy liczyć na to, że znajdą się chętni, by właśnie tutaj, w samym centrum zainwestować, pracować i zamieszkać – podkreśla Wojciech Czyżewski, pełnomocnik prezydenta Dąbrowy Górniczej i przewodniczący Zespołu ds. projektu Fabryka Pełna Życia.

W kwietniu poznaliśmy wyniki międzynarodowego konkursu architektonicznego na koncepcję nowego centrum. Zwycięzca – koszalińsko-szczecińska pracownia Analog – otrzymał zlecenie na opracowanie szczegółowej koncepcji urbanistyczno-architektonicznej, która jest już gotowa. Przewiduje 10 tys. m kw. powierzchni mieszkaniowej, 14 tys. m kw. powierzchni biurowej i 9 tys. m kw. powierzchni usługowej. W centrum naszego miasta ma stanąć hala wystawowa, browar rzemieślniczy z restauracją, 5 budynków biurowo-usługowych, zielony pasaż, hotel butikowy z 35 pokojami, wieża z tarasem widokowym, food hall, czyli pasaż z gastronomią i restauracjami oraz 9 budynków mieszkalnych (około 150 mieszkań). Zaplanowano ponad 650 miejsc parkingowych (jeden z parkingów obok ul. Kolejowej będzie mieć pięć kondygnacji).

Centrum ma wyróżniać proekologiczność – przewidywane jest wykorzystywanie deszczówki, montaż paneli fotowoltaicznych, zielone tarasy, w licznych oczkach wodnych sadzona będzie miejscowa roślinność z Pogorii, a wśród drzew nie zabraknie dębów oraz drzew owocowych, które przyciągną ptaki. Nie zapomniano również o wypożyczalni rowerów miejskich, rowerów elektrycznych i stacji ładowania samochodów elektrycznych. Innym ważnym elementem projektu jest tożsamość Zagłębia Dąbrowskiego – historyczna (nazwy alei i pasaży nawiązywać będą do miejscowych przedsiębiorców) i teraźniejsza (mapy podkreślające dzielnicowe zróżnicowanie Dąbrowy Górniczej).

− Miasto ma zyskać nie tylko nowe centrum z zielonym rynkiem o powierzchni 64×64 m kw. Cała przestrzeń ma też pełnić rolę śródmiejskiej strefy ekonomicznej, w której zatrudnienie znajdzie około 1750 osób – podkreśla Wojciech Czyżewski.

Centrum będzie powstawać etapami. Na ten rok zaplanowano wyburzenie opuszczonego biurowca oraz pofabrycznego budynku z muralem Emila Skody. Dzięki temu od strony PKZ powstanie otwarty na mieszkańców zielony plac. Na grudzień planowany jest przetarg na budowę i 30-letnią dzierżawę browaru rzemieślniczego, który miałby powstać w pofabrycznej hali przylegającej do dawnego budynku Telekomunikacji Polskiej.

Co równie ważne, cała przestrzeń ma być dobrze skomunikowana, dlatego rewitalizacja śródmieścia łączyć się będzie z prowadzonymi i planowanymi przez miasto inwestycjami − związanymi z budową centrów przesiadkowych Gołonóg i Centrum (w 2020 r.), a także z modernizacją torowisk realizowaną już we współpracy z Tramwajami Śląskimi oraz planowaną przez PKP likwidacją kolizyjnych przejazdów kolejowych.

z.