Na co zwracać uwagę, wybierając się na urlop w czasie epidemii – radzi Powiatowy Rzecznik Konsumentów Małgorzata Jakubczyk.
Wakacje trwają w najlepsze, a wielu z nas letni urlop ma dopiero przed sobą. Po tygodniach izolacji marzymy o morskich lub górskich krajobrazach. Lecz tegoroczne plany w większości pokrzyżowała pandemia koronawirusa, która odmieniła nasze życie i przyzwyczajenia – również te wakacyjne. Niezależnie od tego, czy wybieramy wakacje w Polsce, czy decydujemy się na wyjazd za granicę, musimy mieć się na baczności i uważać na wiele czynników. Ryzyko zakażenia czy konieczność hospitalizacji w obcym kraju lub problem ze swobodnym powrotem do Polski, to potencjalne zagrożenia, z którymi każdy z nas może zmierzyć się w trakcie tegorocznych wakacji. Dodatkowo wprowadzone w wielu krajach obostrzenia związane z pandemią mogą zmienić obraz naszego wypoczynku w diametralny sposób.
− Udając się do biura podróży, aby kupić wymarzone wakacje pamiętajmy, by nie ulegać wyłącznie pięknie wyglądającym folderom. Ważne jest, abyśmy pytali o szczegóły oferty, by na miejscu nie spotkało nas nieprzyjemne rozczarowanie. Do każdej umowy biuro załącza tzw. Ogólne Warunki Uczestnictwa, z którymi powinniśmy się uważnie zapoznać – mówi Powiatowy Rzecznik Konsumentów Małgorzata Jakubczyk.
Dodatkowo konsumenci często decydują się na wykupienie ubezpieczenia na wypadek rezygnacji z wyjazdu. Nie jest to jednak ochrona nieograniczona. Ubezpieczyciel wskazuje nam w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia okoliczności, których wystąpienie uprawnia nas do bezkosztowej rezygnacji (np. śmierć, ciężka choroba, zagrożona ciąża). Pamiętajmy zatem, aby organizator wręczył nam OWU. Jeśli nie chce tego zrobić powinna nam się zapalić czerwona lampka – dodaje rzecznik.
Pomimo trwającej pandemii koronawirusa, organizatorzy turystyki mają zgodę na realizację zawartych z konsumentami umów, pod warunkiem zachowania odpowiedniego reżimu sanitarnego. Zrozumiałym jest, że mimo to wielu z nas obawia się o swoje zdrowie, a nawet życie i decyduje się na rezygnację z wyjazdu. Niestety w tym wypadku musimy liczyć się z poniesieniem kosztów rezygnacji wskazanych w umowie lub OWU. Niektóre biura podróży proponują klientom voucher na realizację wyjazdu w przyszłym roku. Zdaniem rzecznika, warto wziąć taką alternatywę pod uwagę. Co trzeba podkreślić, bezkosztowe odstąpienie od umowy przewiduje art. 47 ust. 4 Ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych z 24 listopada 2017 r., pod warunkiem jednak, że w miejscu docelowym lub jego najbliższym sąsiedztwie wystąpią nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności, np. wybuch wulkanu, zagrożenie terroryzmem czy pandemia. Okoliczności te muszą jednak wystąpić w czasie, kiedy mielibyśmy do danego kraju wyjeżdżać.
Na koniec warto zaznaczyć, że przysługuje nam prawo składania reklamacji w przypadku nienależytego wykonania usługi przez organizatora turystyki. TO WAŻNE! Jeśli na miejscu zastaliśmy inne warunki niż przewidywała umowa niezwłocznie poinformujmy o swoich zastrzeżeniach rezydenta. Pisemną reklamację możemy złożyć do organizatora lub agenta po powrocie z urlopu. − Pamiętajmy, że na zgłoszenie reklamacji nie obowiązuje już termin 30 dni od powrotu do kraju. Nie musimy się zatem spieszyć, ale też nie warto z tym zbytnio zwlekać. Roszczenia z tego tytułu przedawniają się po upływie 3 lat – informuje Małgorzata Jakubczyk.
Bez względu na to, gdzie się wybieramy tego lata, pamiętajmy o tym, by być czujnym, przestrzegać zaleceń sanitarnych i uważać na siebie.
***
Więcej informacji o prawach i pomocy konsumenckiej można znaleźć na stronach:
UOKiK https://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=16270
GOV https://www.gov.pl/web/rpp/aktualnosc-wakacyjny-poradnik-pacjenta-urlop-w-czasie-epidemii
Jeśli potrzebujesz porady z zakresu prawa konsumenckiego, możesz zasięgnąć bezpłatnej porady Powiatowego Rzecznika Konsumentów. Rzecznik udziela porad telefonicznie, mailowo lub indywidualnie, wyłącznie po uprzednim kontakcie telefonicznym.
Małgorzata Jakubczyk
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
tel: 32 295 69 26
mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Godziny pracy biura:
poniedziałek – środa 7:30-15:30
czwartek 7:30-18:00
piątek 7:30-13:00