W środę popołudniu doszło do tragicznego wypadku w rejonie skrzyżowania DK1 z ul. Kusocińskiego. Wkrótce ma rozpocząć się modernizacja tej trasy, co w efekcie ma poprawić na niej bezpieczeństwo.

17 lutego ok. godz.17, ciężarówka jadąca w kierunku Siewierza zjechała na przeciwny pas ruchu, gdzie czołowo zderzyła się z innym pojazdem ciężarowym.

4

W wypadku poszkodowane zostały dwie osoby, jeden z kierowców został zakleszczony w kabinie, z której wyciągać musieli go strażacy. Obaj zostali przewiezieni do szpitala, gdzie jeden w wyniku odniesionych obrażeń zmarł. Podczas akcji ratowniczej na trasie były poważne utrudnienia w ruchu. Dodatkowo w czasie wypadku przewożony przez ciężarówkę komponent do kleju do tapet rozlał się na jezdnię i konieczne było jego usunięcie. Działania służb zakończyły się dopiero o godz.3 nad ranem. Dokładny przebieg i przyczyny wypadku ustala policja.

Zarządcą dąbrowskiego odcinka Drogi Krajowej nr 1 jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Na jej zlecenie niebawem ma rozpocząć się modernizacja, która podniesie parametry trasy do standardów drogi ekspresowej.

Wykonawcą inwestycji jest spółka Budimex, która w rejonie drogi rozpoczęła prace przygotowawcze. Firma zobowiązała się do przeprowadzenia prac projektowych i robót wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie w czasie nie dłuższym niż 30 miesięcy od daty zawarcia umowy, którą podpisano 11 września 2020 r. Do okresu realizacji robót nie wlicza się sezonów zimowych. Czas projektowania nie jest objęty tym wyłączeniem. Uwzględniając te terminy, GDDKiA przyjmuje, że droga będzie gotowa do listopada 2023 r. Wartość zadania wynosi ponad 282 mln 122 tys. zł.

Wykonawca w ramach inwestycji będzie musiał przebudować odcinek drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na długości 6,95 km z dostosowaniem nawierzchni do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś. Zlikwidowane zostaną jednopoziomowe skrzyżowania z drogami poprzecznymi. Zostanie wybudowany węzeł Ząbkowice oraz przebudowany węzeł Pogoria. W ramach kontraktu wybudowane będą m.in. cztery mosty i cztery wiadukty drogowe oraz dwie kładki dla pieszych. Ponadto wykonane będą drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska m.in. zabezpieczenia przeciwhałasowe oraz przejścia dla zwierząt.

Droga ekspresowa S1 na odcinku od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej przebiegać będzie po istniejącym śladzie drogi krajowej nr 1. Docelowo droga S1 będzie mieć długość 135 km. Stanie się ona nie tylko ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się bowiem w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25, czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.

Mapka prezentująca przebieg istniejących i budowanych tras w regionie.

Aby dokończyć całą arterię, potrzebne jest zakończenie budowy drugiej jezdni wysuniętego najdalej na północ odcinka S1 Lotnisko – Podwarpie – ma być gotowa w kwietniu 2021 r., budowa nowej obwodnicy Węgierskiej Górki (planowane zakończenie w sierpniu 2023 r.), a także wybudowanie po nowym śladzie drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. 14 maja 2020 r. GDDKiA podpisała umowę na budowę odcinka tej trasy od węzła Oświęcim (z węzłem) do Dankowic, a 3 sierpnia umowę na budowy odcinka od Dankowic do Bielska-Białej. Rozstrzygnięcie przetargu dla północnego odcinka biegnącego od Mysłowic do Oświęcimia jeszcze nie nastąpiło. Aktualnie trwa postępowanie przed Sądem Okręgowym w Katowicach, po tym jak Krajowa Izba Odwoławcza nakazała przywrócenie firmy China State Construction Engineering Corporation Limited oraz jej oferty w postępowaniu przetargowym.

fot. Policja Śląska