Drukuj

Fundacja Altiorem oraz Wydział Oświaty Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej zorganizowały turniej debat oksfordzkich dla uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych pod nazwą „Dąbrowska Szkoła Mówców”. Turniej poprzedzony był serią szkoleń z zakresu debatowania, argumentacji oraz wystąpień publicznych. Wydarzenie realizowane w 23 placówkach od kwietnia br., wczoraj w Pałacu Kultury Zagłębia miało swój wielki finał.

– Zarówno udział w szkoleniach jak i w turnieju wyposażyły uczestników w umiejętności z zakresu argumentacji, kontrargumentacji, logicznego myślenia i wystąpień publicznych. Debata oksfordzka jest przy tym optymalną platformą do rozwijania takich umiejętności. Toczy się w bezpiecznym środowisku, w którym szczególnie promowany jest wzajemny szacunek do oponentów, poszanowanie kultury dyskursu i zachowanie adekwatnej etykiety wypowiedzi. Dzięki temu, poza użyteczną wiedzą uczestnikom zaprezentowano istotne, pozytywne wartości i wzorce dotyczące prowadzenia dyskusji, których brakuje w polskiej debacie publicznej. Przekazanie tych wartości młodzieży jest wyjątkowo ważne, ponieważ to ona w niedalekiej przyszłości będzie odpowiedzialna właśnie za kształt i rozwój debaty publicznej – wyjaśnia Marta Bobrowska-Juroff, pełnomocnik prezydenta miasta ds. polityki młodzieżowej i równości szans.

Najlepszymi mówcami okazali się uczniowie SP nr 30, którzy w rundzie finałowej pokonali swoich rówieśników z Zespołu Szkół nr 4 (temat debaty: Policjanci powinni być karani surowiej za wszystkie popełniane przez nich przestępstwa niż pozostali obywatele). W kategorii szkół ponadpodstawowych rywalizowali ze sobą: Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej oraz I LO (Należy zakazać publikowania sondaży podczas trwania kampanii wyborczej). I miejsce zajęli uczniowie z I LO.

– Warto uczestniczyć w takich debatach, także sparingowych. To bardzo nas rozwija i uczy. Zdobywamy wiedzę w danym temacie, dyskutujemy nad tezą, jesteśmy jej przeciwnikami albo obrońcami. To nie tylko wiedza społeczna, polityczna, ale i z zakresu historii. Uczymy się wypowiadać, poprawnie argumentować, szacunku i zrozumienia dla odmiennych poglądów. Zdobyte umiejętności przydają się bardziej do życia, pracy, rozmów niż ….. niejedna lekcja w szkole – mówił Jacek Lewicki, reprezentant zwycięskiej drużyny z I LO.

– Udział w szkoleniu i debacie był bardzo pozytywnym, wartościowym doświadczeniem. Zajęliśmy drugie miejsce, przełamaliśmy tremę, teraz wiemy już, jak reagować na stres, jak zachować się podczas kolejnych debat, by w przyszłości je po prostu wygrać. Doświadczenie i zdobyta wiedza będą nam procentować – mówił Oskar Dziubka z IV LO ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej. – Teraz podczas pandemii, debata dała nam też nadzieję na normalność, otwarcie na innych, możliwość spotkania i dyskutowania.

W „walce” o trzecie miejsce starły się Szkoły Podstawowe nr 10 i 8 oraz II i V Liceum Ogólnokształcące. Sukces w temacie „W Polsce należy zlikwidować próg wyborczy do parlamentu” odniosły, w przypadku szkół podstawowych – SP nr 10 a ponadpodstawowych – II LO.

– Słowa uznania należą się wszystkim uczestnikom Dąbrowskiej Szkoły Mówców. Nie tylko za merytoryczne przygotowanie – spójne, logiczne wypowiedzi, dobór argumentów, ale pokonanie tremy, stresu, które wiążą się z wejściem na scenę i mówieniem do publiczności, tym bardziej, że wszystkie szkolenia odbywały się on-line. Takich mówców, jakich dzisiaj słyszałem, życzyłbym sobie w debacie publicznej – mówił Marcin Bazylak, prezydent miasta. – Dyskusje na interesujące tematy wciągają, angażują, doskonalą. To szkoła życia. Cieszę się, że dąbrowska młodzież tak mocno zaangażowała się w ten projekt, teraz jest jego pierwsza edycja, wierzę, że w przyszłości będą kolejne.

– Poza dwiema drużynami, zespoły uczestniczące w turnieju to debiutanci. Wypadli rewelacyjnie. Młodzież podeszła do projektu entuzjastycznie, świetnie się przygotowała, widać było duże zaangażowanie nie tylko uczestników, ale też nauczycieli i rodziców. Finał debaty szkół podstawowych był na poziomie akademickim – podsumowują wydarzenie Kamil Berych i Jakub Płonka z Fundacji Altiorem, organizacji pozarządowej, której nadrzędnym celem jest poprawa poziomu debaty publicznej w Polsce. – Nasze szkolenia, a potem praktyczne turnieje pozwalają uczestnikom nabyć umiejętności, które będą mogli wykorzystać także w innych momentach życia, np. podczas przygotowywania się do matury, egzaminu ustnego bądź rozmowy kwalifikacyjnej. Dzięki temu nawet osoby, które nie wzięły udziału w turnieju, otrzymały narzędzia przydatne do dalszej edukacji, a później i życia zawodowego.

Zwycięskie drużyny otrzymały specjalne statuetki, uczestnicy nagrody książkowe i bony pieniężne. Obecny na turnieju Rafał Adamczyk, poseł na Sejm RP zaprosił wszystkich finalistów na wycieczkę do Warszawy i odwiedzenie gmachu parlamentu.

Uczestnicy finału Dąbrowskiej Szkoły Mówców:

Szkoły Podstawowe:
4 miejsce – Szkoła Podstawowa nr 8 im. Adama Mickiewicza
– Kacper Sekuła
– Szymon Piasecki
– Dominika Trzebińska
– Michał Sambor
opiekun: Anna Śliwa

3 miejsce – Szkoła Podstawowa nr 10 im. Kornela Makuszyńskiego
– Aleksandra Gołąc
-Weronika Łagosz
– Milena Oramus
– Alicja Wiekiera
opiekun: Joanna Prychodko i Agnieszka Rozińska

2 miejsce – Szkoła Podstawowa nr 34 w Zespole Szkół nr 4 im. Królowej Jadwigi
– Amelia Jakubiec
– Amelia Podgórska
– Maja Musialik
– Joanna Trzebińska
opiekun: Joanna Sordyl

1 miejsce – Szkoła Podstawowa nr 30 im. Emilii Zawidzkiej
– Emilia Hamowska
– Maja Sobiecka
– Tymoteusz Górniak
– Kinga Klimosz
opiekun: Katarzyna Łukasik-Majewska

Szkoły Ponadpodstawowe:
4 miejsce – V Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Kanclerza Jana Zamoyskiego
– Jan Madejczyk
– Julia Góralska
– Julia Olewicz
– Hanna Zięba
opiekun: Ewelina Bałdyga

3 miejsce – II Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego
– Weronika Hat
– Julia Pasamonik
– Mateusz Domagała
– Mateusz Dyndat
opiekun:Marta Archman-Orczykowska

2 miejsce – Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej
– Oskar Dziubka
– Julia Kaczor
– Maria Stojek
– Tymoteusz Zawada
opiekun: Renata Krupa i Joanna Wilmowska

1 miejsce – I Liceum Ogólnokształcące im. Waleriana Łukasińskiego
– Jacek Lewicki
– Paulina Paszewska
– Kamil Smędzik
– Aleksandra Serzysko
opiekun: Małgorzata Hat

Lucyna Stępniewska