UM Dąbrowa Górnicza: W Dąbrowie Górniczej powstanie kolejny tunel pieszo-rowerowy pod torami
Tym razem wspólna inwestycja PKP PLK i miasta połączy obie części Strzemieszyc. Według planu wszystko ma być gotowe jesienią 2023 roku.
Dąbrowa Górnicza zarezerwowała na tunel 4,65 mln zł
Tunel pieszo-rowerowy powstanie w systemie zaprojektuj i wybuduj”. To oznacza, że w przetargu, który PKP PLK ogłosiły w środę 13 października, kolejowa spółka wybierze firmę, które najpierw zaprojektuje przejście pod torami, a potem je wybuduje.
Przejście pieszo-rowerowe ma mieć około 50 m długości. Zadaszone pochylnie, które powstaną po północnej i południowej części, mają mieć odpowiednio 72 i 47 m długości oraz 5,7 m szerokości.
Według szacunków inwestycja w Strzemieszycach ma kosztować około 9,25 mln zł i powinna być gotowa jesienią 2023 roku.
W porozumieniu z PKP PLK, pod którym we wrześniu podpisali się prezydent Marcin Bazylak i wiceprezydent Damian Rutkowski , określono, że miasto i kolejowa spółka podziela się kosztami inwestycji po połowie. Z tego powodu już w maju radni zdecydowali, że miasto przekaże PKP PLK 4,65 mln zł: 500 tys. zł w 2021 roku, 4 mln zł w 2022 i 125 tys. zł.
Tężnia solankowa i tunel pod torami początkiem zmian
Powstanie przejścia pod torami w Strzemieszycach wpisuje się w koncepcję powstania w rejonie ulicy Stacyjnej pełnej zieleni przestrzeni o charakterze rekreacyjnym. W efekcie park w pobliżu stacji ma się stać główną i reprezentacyjną częścią Strzemieszyc. Ogólne założenia i koncepcję wypracowano podczas konsultacji społecznych z mieszkańcami.
Tunel, który powstanie na przedłużeniu ulicy Astrów, zapewni mieszkańcom wygodne i bezpieczne połączenie zarówno ze stacją, jak i z obiema częściami dzielnicy. Sprawi też, że planowana przestrzeń rekreacyjna stanie się ogólnodostępna podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.
Częścią wspomnianej koncepcji jest także tężnia solankowa, która powstanie na tzw. placu Krasnala. W najbliższych miesiącach za 512 tys. zł wybuduje ją firma Trzecia Przestrzeń z Masłowa.
To będzie kolejny tunel-pieszo-rowerowy pod torami przy stacji w Dąbrowie Górniczej. Pierwszy powstał jesienią 2018 roku na stacji Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Inwestycja kosztowała ponad 8 mln zł, z czego 3,2 mln zł dołożyło miasto.
Widok z góry na zadaszoną pochylnię tunelu pieszo-rowerowego w Dąbrowie Górniczej Ząbkowicach
Urząd Miejski w Dąbrowie Górniczej, dabrowa-gornicza.pl/aktualnosci/w-dabrowie-gorniczej-powstanie-kolejny-tunel-pieszo-rowerowy-pod-torami/
Autor: krystian