UM Dąbrowa Górnicza: Trzy pochylnie rowerowe i nowe lokalizacje przystanków ułatwią mieszkańcom poruszanie się po Dąbrowie Górniczej
Pochylnie umożliwiające rowerzystom wjazd i wyjazd z przejścia podziemnego, zintegrowany węzeł przesiadkowy w pobliżu targowiska na Redenie oraz równa jak stół droga opisujemy, jakich udogodnień mieszkańcy mogą się spodziewać po przebudowie ul. Piłsudskiego i Królowej Jadwigi.
Modernizacja alei Piłsudskiego i ul. Królowej Jadwigi to wspólny projekt Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej oraz Tramwajów Śląskich. Wykonawcą pierwszego etapu inwestycji od Ronda Budowniczych HutyKatowice do ronda przy alei Róż jest krakowska firma ZUE SA. Aby poznać szczegóły planowanej przebudowy, na rowerowy objazd trasy zaprosiliśmy Krzysztofa Serafińskiego, zastępcę naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej.
W poprzednim numerze Przeglądu Dąbrowskiego” opisaliśmy, jak zmieni się odcinek od skrzyżowania z ul. Kasprzaka do skrzyżowania z ul. Morcinka. Dziś opowiemy w szczegółach, jakie zmiany czekają nas na trasie od skrzyżowania z ul. Morcinka do al. Róż.
Aleja Piłsudskiego: od ulicy Morcinka do ul. Granicznej
Z poprzedniej relacji wiemy już, że skrzyżowanie al. Piłsudskiego z ul. Morcinka zamieni się w rondo turbinowe. Przed nim jezdnia zwęzi się z trzech do dwóch pasów, co pozwoli na płynny, ale jednocześnie spokojniejszy ruch. Dzięki temu zwiększy się także bezpieczeństwo pieszych.
Od tego miejsca w kierunku ul. Granicznej po obu stronach jezdni zostanie wydzielona droga rowerowa. W efekcie skrzyżowanie to będzie obsługiwało ruch rowerowy na wszystkich relacjach zapowiada Krzysztof Serafiński.
Warto przypomnieć, że w zeszłym roku zmodernizowany został 700-metrowy odcinek alei Piłsudskiego od skrzyżowania z ul. Srokowskiego do al. Poniatowskiego teraz więc czas na przebudowę jezdni w kierunku huty.
Al. Piłsudskiego: od ul. Granicznej do al. Majakowskiego
Przejście podziemne przy Damelu czeka likwidacja. Istniejąca sygnalizacja świetlna zostanie o kilka metrów odsunięta od skrzyżowania i rozbudowana o przejście dla pieszych i przejazd rowerowy.
W tym miejscu nie chcemy zmuszać rowerzystów do przejazdu na drugą stronę, dlatego między Graniczną a aleją Majakowskiego przy jezdni w kierunku huty istnieć będzie ciąg-pieszo rowerowy mówi Krzysztof Serafiński.
Przy alejach kończymy z ciągiem pieszo-rowerowym po lewej stronie, bo nie ma możliwości technicznych, by kontynuować go przy jezdni w kierunku huty. Dzięki przejazdom rowerowym na wlotach skrzyżowań i na przejściach będzie można wjechać w istniejącą w alejach drogę rowerową oraz przejechać na drugą stronę jezdni. Tam drogą rowerową dojedziemy aż do alei Róż, wcześniej będzie można zjechać w budowaną właśnie drogę rowerową na plantach.
Ul. Królowej Jadwigi: od al. Majakowskiego do ul. Wojska Polskiego
Na tym odcinku najważniejsze zmiany będą dotyczyć nowej lokalizacji zatok autobusowych i peronów tramwajowych.
Nowe zatoki autobusowe chcemy zrobić bliżej targowiska, przesuwając je w pobliże wlotu w ul. Korczaka. Natomiast przystanki tramwajowe zlokalizowane w tej chwili przy skrzyżowaniu z ul. Wojska Polskiego zostaną przeniesione na wysokość obecnych zatok autobusowych wyjaśnia Krzysztof Serafiński.
Jednym zdaniem: tam, gdzie kiedyś były autobusy, teraz będą tramwaje, tak aby te przystanki były możliwie najbliżej siebie dodaje.
Istniejące na tym odcinku przejście podziemne zostanie kompleksowo wyremontowane, a wyjścia na perony tramwajowe w związku z przenosinami przystanków zlikwidowane. W efekcie zmian powstanie zintegrowany węzeł przesiadkowy: nie trzeba będzie zbiegać do przejścia podziemnego, by przesiąść się na autobus lub tramwaj, bo dobrą komunikację między przystankami zapewni nowe przejście dla pieszych w poziomie jezdni.
Przy okazji zmieni się także geometria jezdni: od Wojska Polskiego do nowego przejścia dla pieszych zostanie zawężona z trzech pasów do dwóch. Trzy pasy ponownie pojawią się przed sygnalizacją świetlną. Podobnie będzie na drugiej jezdni: dwa pasy od targu w rejonie ul. Reymonta i dalej ponownie trzy pasy.
Ul. Królowej Jadwigi: od ul. Wojska Polskiego do al. Róż
Na całym odcinku po stronie jezdni w kierunku centrum będziemy mieć nowy układ pieszo-rowerowy. Na tym odcinku planuje się rozszerzyć projekt o budowę wjazdu i wyjazdu z ul. Orzeszkowej na ul. Królowej Jadwigi. Siłą rzeczy w tym miejscu będziemy mieć przejazd rowerowy.
Komunikacja rowerowa na końcu naszej trasy będzie się odbywała przez nowo wybudowane pochylnie , którymi zjedziemy i wyjedziemy z przejścia podziemnego w kierunku alei Róż i parku Hallera. Pochylnie będą trzy: przy jezdni w kierunku centrum, po stronie Merkurego i przy Zespole Szkół Technicznych. Ta ostatnia pochylnia połączy się już z zakresem kolejnego zadania: przebudowy torowiska i drogi od alei Róż do pętli przy Urzędzie Pracy.
Na opisywanym odcinku przy alei Róż pojawi nam się drugi zintegrowany przystanek autobusowotramwajowy zorganizowany na tych samych zasadach co przy Manhattanie : w kierunku Gołonoga autobus wjedzie na torowisko z tarczy ronda, w kierunku centrum wjazd na torowisko odbędzie się z we-wnętrznego pasa.
Tu kończymy drugą część naszego rowerowego objazdu. Na kolejny odcinek od al. Róż do pętli przy Powiatowym Urzędzie Pracy zapraszamy w kolejnym numerze Przeglądu Dąbrowskiego”.
Tekst ukazał się w listopadowym numerze Przeglądu Dąbrowskiego”
Urząd Miejski w Dąbrowie Górniczej, dabrowa-gornicza.pl/aktualnosci/trzy-pochylnie-rowerowe-i-nowe-lokalizacje-przystankow-ulatwia-mieszkancom-poruszanie-sie-po-dabrowie-gorniczej/
Autor: krystian