Drukuj

Dzięki wspólnej inwestycji miasta i PKP PLK mieszkańcy przedzielonych torami Strzemieszyc zyskają komfortowe połączenie pieszo-rowerowe między dwoma częściami dzielnicy. Na miejscu właśnie rozpoczęły się przygotowania do inwestycji.

– Rozpoczęliśmy od prac torowych, czyli rozbiórki nieczynnych torów i przygotowania drogi dojazdowej do placu budowy – mówi Maciej Woźniak z dąbrowskiej firmy Nowak-Mosty, która wybuduje przejście pieszo-rowerowe pod torami w rejonie przystanku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce.

Inwestycja powstaje w formule „zaprojektuj i wybuduj”, co oznacza, że wykonawca prac najpierw zlecił opracowanie dokumentacji projektowej. Projekt jest już gotowy i wkrótce prace przy budowie przejścia nabiorą tempa.

– Przejście zapewni mieszkańcom Strzemieszyc komfortowe połączenie zarówno z peronami, jak i obiema częściami dzielnicy – mówi wiceprezydent Damian Rutkowski. – Pamiętamy też o ustaleniach z mieszkańcami Strzemieszyc, którzy chcieli, by autobusy komunikacji miejskiej zatrzymywały się nieco dalej niż przy ul. Stacyjnej. Dlatego w rejonie ulicy Transportowej planujemy powstanie punktu przesiadkowego z parkingiem dla samochodów i rowerów – dodaje.

Zadaszone pochylnie i winda na peronie

Wiadomo, że przejście pod torami będzie miało około 40 m długości. Poza schodami, z obu stron prowadzić będą do niego dwie zadaszone pochylnie z wydzielonymi częściami dla rowerzystów i osób z niepełnosprawnościami. Pochylnia po północnej stronie będzie mieć ponad 54 m długości i prawie 34 m po południowej stronie.

Istniejący peron o długości 150 m zostanie nieco wydłużony. – Dzięki temu komunikację z przejściem zapewni również zainstalowana na peronie winda – wyjaśnia Damian Rutkowski. Dodaje, że od wyjazdu z przejścia w kierunku ul. Stacyjnej prowadzić będą droga rowerowa i chodnik.

W przejściu i dojściach do niego zaplanowano ścieżki naprowadzające ze specjalną wypukłą fakturą dla osób niewidomych i słabo widzących. Na poręczach zostaną umieszczone informacje w języku Braille’a.

Wartą ponad 9,67 mln zł inwestycję sfinansują miasto i PKP PLK. Dąbrowa Górnicza w tym i przyszłym roku przekaże na ten cel w sumie 4,83 mln zł. Zgodnie z planem wszystko ma być gotowe pod koniec przyszłego roku.

Od tężni przez tunel do atrakcyjnego parku

To będzie kolejny tunel-pieszo-rowerowy pod torami przy stacji kolejowej w Dąbrowie Górniczej. Pierwszy powstał jesienią 2018 roku na stacji Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Inwestycja kosztowała ponad 8 mln zł, z czego 3,2 mln zł dołożyło miasto.

Wiceprezydent Damian Rutkowski przypomina, że przejście pod torami jest zgodne z koncepcją powstania w rejonie ulicy Stacyjnej pełnej zieleni przestrzeni o charakterze rekreacyjnym. W efekcie park w pobliżu stacji ma się stać główną i reprezentacyjną częścią Strzemieszyc. Ogólne założenia i koncepcję wypracowano podczas konsultacji społecznych z mieszkańcami.

2022.05.18 DG - Strzemieszyce Wielkie. Pierwsza w mieście tężnia solankowa już działa. FOTO: Dariusz Nowak (nddg)

W tę koncepcję wpisała się już uruchomiona w maju na skwerze przy ul. Stacyjnej tężnia solankowa. Wartą 512 tys. zł inwestycję mieszkańcy wybrali do realizacji podczas ostatniej edycji Dąbrowskiego Budżetu Partypacyjnego.