Drukuj

Na przystanku Dąbrowa Górnicza Gołonóg od niedzieli 11 grudnia podróżni korzystają z drugiego nowego peronu.

Czytelne oznakowanie i tablice informacyjne, a po zmroku także oświetlenie ułatwiają orientację na otwartym w niedzielę peronie od strony ul. Parkowej. Na peronie zamontowano także nowe wiaty i ławki.

2022.12.03 DG - Gołonóg. Budowa centrum przesiadkowego "DG - Gołonóg". FOTO: Dariusz Nowak (nddg)

Otwarcie peronu było możliwe dzięki zakończeniu prac torowych i sieciowych między Dąbrową Górniczą a Dąbrową Górniczą Ząbkowicami. Od niedzieli 11 grudnia pociągi kursują po dwóch nowych torach.

Budowa nowych zewnętrznych peronów – od strony ul. Parkowej i przy dworcu kolejowym – jest częścią przebudowy układu drogowo-torowego w Gołonogu. Największą korzyścią dla mieszkańców będzie otwarcie przejazdu pod wybudowanym przy stacji wiaduktem. Znajdą się pod nim jezdnia, droga rowerowa i chodnik.

Dodatkowo komunikację między peronami ułatwi przejście podziemne. Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się będą mogły korzystać z wind. Zakończenie prac planowane jest w II kwartale 2023 roku. Do tego czasu czynny będzie przejazd przez tory, który zapewnia także dojście do peronów.

2022.12.03 DG - Gołonóg. Budowa centrum przesiadkowego "DG - Gołonóg". FOTO: Dariusz Nowak (nddg)

Co ważne, miejsce po wyburzonym starym peronie zostanie zachowane jako rezerwa pod dwa tory dla kolei dalekobieżnych, które w przyszłości zamierza wybudować PKP PLK. Pozwoli to oddzielić ruch kolei metropolitalnej od dalekobieżnej, a tym samym zwiększyć liczbę kursów pociągów lokalnych.

Warta 55 mln zł inwestycja w Gołonogu jest wspólnym przedsięwzięciem miasta i spółki PKP PLK. Poza układem torowym zmienia się także układ drogowy: będą go współtworzyć dwa ronda na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego z ul. Uklańskiego oraz ul. Parkowej z Wczasową. Wzdłuż częściowo przebudowanych ulic przy okazji powstaną nowe chodniki i droga rowerowa.