Sześć ofert wpłynęło w przetargu na przebudowę dróg i torowisk tramwajowych na odcinku od ul. Kasprzaka do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem. Zostaną ocenione pod kątem formalnym, a po tym wykonawcy których propozycje będą bez uchybień, przystąpią do aukcji elektronicznej.
Zadanie podzielone jest na dwie części – od ul. Kasprzaka do al. Róź i od al. Róż do pętli przy Urzędzie Pracy. Chęć realizacji obu fragmentów zgłosiło sześciu tych samych wykonawców.
Podczas licytacji elektronicznej wykonawcy zaoferują ostateczną cenę, za jaką mogą podjąć się tego zadania – będą stopniowo obniżać swoją propozycję wyjściową. Teraz ich oferty wahają się od ponad 84 mln zł do przeszło 160 mln zł (odcinek od Kasprzaka do al. Róż) i od 85 mln zł do prawie 172 zł (odcinek od al. Róż do pętli przy Urzędzie Pracy). Oprócz ceny, przy wyborze pod uwagę brane będzie także doświadczenie kierownika budowy, kierownika robót mostowych i elektrycznych.
Wspólne przedsięwzięcie miasta i Tramwajów Śląskich obejmuje m.in. modernizację torów i trakcji elektrycznej, przebudowę jezdni, chodników i budowę dróg rowerowych. W efekcie inwestycji, część skrzyżowań będzie przebudowana na ronda, skorygowana zostanie lokalizacja przystanków, a niektóre z nich będą wspólne dla tramwajów i autobusów. Zlikwidowane zostaną kładki nad ul. Sobieskiego i wyznaczone będą przejścia przez jezdnię.
Na odcinku Kasprzaka – al. Róż (Piłsudskiego, Królowej Jadwigi) po stronie Tramwajów Śląskich zadanie obejmuje przebudowę torowiska o długości ok. 2,6 km, przejazdów (poza skrzyżowaniami z ul. Majakowskiego i Tysiąclecia) i sieci trakcyjnej.
Po stronie miasta zadanie obejmuje:
- budowę i przebudowę infrastruktury pieszo-rowerowej (chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, drogi dla rowerów oraz zieleńce);
- częściowe zmiany geometrii istniejącego układu drogowego, szczególnie przebiegu jezdni i pasów dzielących;
- przebudowę oświetlenia drogowego;
- przebudowę skrzyżowania ul. Piłsudskiego z ul. Morcinka na rondo turbinowe;
- przebudowę pozostałych skrzyżowań;
- przebudowę istniejących zjazdów;
- budowę zintegrowanego przystanku tramwajowo-autobusowego w miejscu istniejącego przystanku „Gołonóg Manhattan”;
- budowę przystanków „Reden”, „Gołonóg Damel” oraz „Gołonóg Centrum”;
- przebudowę przejścia podziemnego na Redenie
- rozbiórkę konstrukcji przejścia podziemnego przy przystanku „Gołonóg Damel”;
- rozbiórkę konstrukcji przejścia podziemnego pomiędzy przystankiem „Gołonóg Centrum” a skrzyżowaniem ul. Piłsudskiego z ul. Kasprzaka.
Na odcinku al. Róż – pętla przy Urzędzie Pracy (Królowej Jadwigi, Sobieskiego), po stronie Tramwajów Śląskich zadanie obejmuje przebudowę torowiska, pętli i sieci trakcyjnej.
Po stronie miasta zadanie obejmuje:
- budowę i przebudowę infrastruktury pieszo-rowerowej (chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, drogi dla rowerów oraz zieleńce);
- częściowe zmiany geometrii istniejącego układu drogowego, szczególnie przebiegu jezdni i pasów dzielących;
- przebudowę oświetlenia drogowego,
- przebudowę skrzyżowania ul. Sobieskiego z ul. Chopina na rondo turbinowe;
- przebudowę ronda na skrzyżowaniu Sobieskiego/Kościuszki;
- przebudowę ronda Merkury;
- przebudowę pozostałych skrzyżowań;
- przebudowę istniejących zjazdów;
- budowę przystanków „Dąbrowa Górnicza Huta Bankowa”, „Dąbrowa Górnicza Centrum” oraz nowoprojektowanego przy CH Pogoria;
- budowę wyniesionego przejścia dla pieszych w rejonie CH Pogoria oraz przystanku „Dąbrowa Górnicza Centrum”;
- rozbiórkę konstrukcji przejścia podziemnego przy przystanku „Dąbrowa Górnicza Huta Bankowa”;
- rozbiórkę kładki przy przystanku „Dąbrowa Górnicza Sienkiewicza”;
- rozbiórkę przy kładki przy CH Pogoria;
- przebudowę przejścia podziemnego w centrum;
- przebudowę przejścia podziemnego pod rondem Merkury;
- budowę zintegrowanego przystanku tramwajowo – autobusowego w miejscu istniejącego przystanku „Dąbrowa Górnicza Aleja Róż”.
Planowana inwestycja to część szerszych działań w Dąbrowie Górniczej, nastawionych na rozwój transportu publicznego i rozbudowę sieci dróg rowerowych. Dzięki temu autobus, tramwaj i rower przy poruszaniu się po mieście mają stać się alternatywą dla samochodu.
Mapy przebudowywanego układu drogowego