UM Dąbrowa Górnicza: Centrum przesiadkowe, nowe drogi, tunele i ronda z korzyścią dla mieszkańców

6 min czytania

Od ponad pół roku trwa inwestycja, której efekt znacząco zmieni sposób przemieszczania się po mieście. Budowa centrum przesiadkowego i nowego układu drogowego w śródmieściu ma przynieść korzyści użytkownikom dróg, pieszym i pasażerom komunikacji publicznej.

O przeobrażeniu śródmieścia, o rewitalizacji Fabryki Pełnej Życia, mówimy od kilku lat. Ta inwestycja pokazuje, że jesteśmy konsekwentni w dążeniu do wprowadzania zmian. Uwzględniamy przy tym zmieniające się potrzeby mieszkańców, dotyczące przemieszczania się po mieście i całym regionie. Centrum przesiadkowe po prostu należy się ponad stutysięcznemu miastu. To miejsce nie będzie puste, bo już dziś w rejonie dworca parkuje wiele samochodów, wysiadają tutaj podróżni ** tłumaczy Marcin Bazylak** , prezydent miasta.

Budowa centrum przesiadkowego przy kolejowej stacji w centrum i przebudowa układu drogowego to jedna z kluczowych miejskich inwestycji. Wszystko ma być gotowe do końca marca 2023 r. W jej ramach powstaną: parkingi po obu stronach torów przy ul. Kościuszki i Limanowskiego łącznie na 375 miejsc; tunel drogowy łączący te ulice;przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów;centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy;droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą; tunel pieszo-rowerowy w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont przejdzie ul. Kolejowa , gdzie powstanie uzbrojenie i kanalizacja, położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. Za 229 mln zł, zadanie wykona konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex. Przedsięwzięcie prowadzone jest wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A.

Jednym z głównych celów stojących przed metropolią jest uruchomienie Kolei Metropolitalnej. Nasze plany wpisują się w plany PKP PLK, które modernizują linię prowadzącą do Zawiercia. Inwestycja w Dąbrowie Górniczej uzyskała nasze wsparcie, bo pozwoli na obsługę pociągów metropolitalnych. Docelowo w Dąbrowie będą mogły powstać dwa tory przeznaczone dla nich ** podkreśla Grzegorz Kwitek** z zarządu Górnośląsko Zagłębiowskiej Metropolii.

Początkowo, z przeznaczeniem dla Kolei Metropolitalnej, ułożony będzie jeden dodatkowy tor, zachowana zostanie też rezerwa terenowa na potrzeby wykonania drugiego. Z myślą o nim władze GZM przygotowuje dokumentację projektową, w przyszłości będą też ubiegać się o unijne dofinansowanie tego przedsięwzięcia.

Cała inwestycja, dotycząca budowy centrum przesiadkowego i nowych dróg, realizowana jest przy wsparciu sporych środków zewnętrznych , pozyskanych przez miasto. Łącznie to ponad 82,5 mln zł. Fundusze unijne , w wysokości przeszło 56 mln 566 tys. zł , pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Do tego dochodzi dofinansowanie pozyskane z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii , wynoszące **26 mln zł ** 10 mln zł w 2020 r. i 16 mln w tym roku.

Wielki plac budowy, w jaki zamieniła się okolica od ul. Kolejowej i stacji, za hutą Bankową, aż po ul. Sobieskiego, wpływa na codzienne funkcjonowanie kierowców, pieszych i pasażerów.

W najbliższym czasie szykują się dwie zmiany. 4 maja przejście przez tory w rejonie stacji kolejowej przesunięte zostanie na wysokość budynku dworca. Z kolei 11 maja dla ruchu samochodowego ponownie otwarty zostanie przejazd przy ul. Konopnickiej.

W tej chwili przejazd dostępny jest tylko dla pieszych i rowerzystów. Wymuszają to prace związane m.in. z wymianą torów oraz budową tunelu pieszo-rowerowego pod torowiskiem, który docelowo zastąpi przejazd naziemny. Samochody jeździć będą tunelem powstającym w rejonie stacji.

Szybki przejazd pod torami, ominięcie centrum nową drogą,łatwy dostęp do autobusów i pociągów z centrum przesiadkowego. Taki ma być efekt tego przedsięwzięcia. Krok po korku inwestycja przybliża się do celu.

Wybudowaliśmy dwa wiadukty na nowej obwodnicy, nasyp i połowę ronda na ul. Sobieskiego. W połowie gotowe są tunele pod torami drogowy w ciągu ul. Kościuszki i pieszo-rowerowy w rejonie ul. Konopnickiej, a także przejście przy peronie. Do czerwca planujemy wyasfaltować cały odcinek nowej drogi, aż do ul. Kolejowej, a także wykonać łącznik między ul. Limanowskiego a ul. Robotniczą i Korzeniec. Przebudowywany jest peron, wybudowany został 1,5 km odcinek toru, po którym od 4 maja jeździć będą pociągi. Wówczas przejdziemy do prac na aktualnie wykorzystywanym torowisku. W kolejnych miesiącach kontynuować będziemy prace, przystąpimy też do budowy parkingów wylicza Grzegorz Natonek, dyrektor techniczny firmy Nowak-Mosty.

Skrzyżowania nowych i przebudowywanych dróg staną się rondami. To u zbiegu ul. Kościuszki, Kolejowej i budowanej obwodnicy, prowadzące zarazem do tunelu pod torami, znajdzie się 3 m poniżej obecnego poziomu ulic. Sam tunel w najgłębszym miejscu sięgnie 7 m. Obniżony będzie również poziom fragmentu ul. Limanowskiego, w miejscu w którym powstające tam rondo połączy się z budowaną drogą prowadzącą w rejon ul. Robotniczej i Korzeniec.

Plan nowego układu drogowego w rejonie centrum przesiadkowego


W grudniu 2020 r. wyburzono stary, zniszczony i nieużywany od dawna budynek dworca kolejowego przy ul. Kościuszki. W jego miejscu powstanie rondo i wjazd do tunelu pod torami. Dworzec ma funkcjonować w budynku przy torach. PKP S.A. zamierza go wyremontować , a miasto jest gotowe wynająć tam część pomieszczeń. Działania dotyczące remontu budynku już są prowadzone. Aktualnie, na zlecenie PKP S.A., trwają prace projektowe , które mają zakończyć się do końca pierwszej połowy roku. Następnie kolejowa spółka zamierza ogłosić przetarg na roboty budowlane. Zgodnie z jej deklaracjami, modernizacja ma zakończyć się do końca 2022 r. i wtedy też z dworca będą mogli korzystać podróżni. Inwestycja jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych, realizowanego przez PKP S.A. W jego ramach, do 2023 r. w całym kraju wyremontowanych ma zostać ok. 200 dworców.

Tak będzie wyglądał nowy układ drogowy

Wizualizacja układu drogowego w rejonie Urzędu Pracy (nowe rondo i droga biegnąca za hutą Bankową”).

Wizualizacja układu drogowego w okolicy stacji kolejowej

Wizualizacja układu drogowego w okolicy stacji kolejowej

Wizualizacja układu drogowego w okolicy stacji kolejowej

Wizualizacja układu drogowego w rejonie przejazdu

Co mieszkańcom dadzą nowe rozwiązania? Ronda, tunele i łączniki ulic upłynnią ruch i podniosą bezpieczeństwo jego uczestników. Do centrum przesiadkowego będzie można łatwo dotrzeć autobusem albo samochodem , dla którego bez trudu znajdzie się miejsce parkingowe. Stamtąd w podróż poza miasto będzie można wybrać się pociągiem.

Przebudowa układu drogowego czeka też okolicę dworca w Gołonogu, gdzie powstaną m.in. tunele i ronda usprawniające ruch. Prace powinny ruszyć jesienią tego roku, a wszystko ma być gotowe w 2023 roku. Więcej o tym przedsięwzięciu na stronie dabrowa-gornicza.pl/aktualnosci/w-golonogu-powstana-tunele-i-ronda/

Modernizację przejdzie również główna oś miasta ul. Piłsudskiego, Królowej i Sobieskiego na odcinku od ul. Kasprzaka do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem. Wspólne przedsięwzięcie miasta i Tramwajów Śląskich obejmuje m.in. modernizację torów i trakcji elektrycznej, przebudowę jezdni, chodników i budowę dróg rowerowych. W efekcie inwestycji, część skrzyżowań będzie przebudowana na ronda, skorygowana zostanie lokalizacja przystanków, a niektóre z nich będą wspólne dla tramwajów i autobusów. Zlikwidowane zostaną kładki nad ul. Sobieskiego i wyznaczone będą przejścia przez jezdnię. Więcej informacji na stronie dabrowa-gornicza.pl/aktualnosci/szesciu-chetnych-na-przebudowe-glownej-osi-miasta/

Konferencja prasowa i wizja lokalna na placu budowy centrum przesiadkowego DG Centrum”

Konferencja prasowa i wizja lokalna na placu budowy centrum przesiadkowego DG - Centrum. FOTO: Dariusz Nowak (nddg)

Zobacz galerię

Urząd Miejski w Dąbrowie Górniczej, dabrowa-gornicza.pl/aktualnosci/centrum-przesiadkowe-i-nowe-drogi-z-korzyscia-dla-mieszkancow/

Autor: krystian