Od ponad pół roku trwa inwestycja, której efekt znacząco zmieni sposób przemieszczania się po mieście. Budowa centrum przesiadkowego i nowego układu drogowego w śródmieściu ma przynieść korzyści użytkownikom dróg, pieszym i pasażerom komunikacji publicznej.
– O przeobrażeniu śródmieścia, o rewitalizacji Fabryki Pełnej Życia, mówimy od kilku lat. Ta inwestycja pokazuje, że jesteśmy konsekwentni w dążeniu do wprowadzania zmian. Uwzględniamy przy tym zmieniające się potrzeby mieszkańców, dotyczące przemieszczania się po mieście i całym regionie. Centrum przesiadkowe po prostu należy się ponad stutysięcznemu miastu. To miejsce nie będzie puste, bo już dziś w rejonie dworca parkuje wiele samochodów, wysiadają tutaj podróżni – tłumaczy Marcin Bazylak, prezydent miasta.
Budowa centrum przesiadkowego przy kolejowej stacji w centrum i przebudowa układu drogowego to jedna z kluczowych miejskich inwestycji. Wszystko ma być gotowe do końca marca 2023 r. W jej ramach powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego – łącznie na 375 miejsc; tunel drogowy łączący te ulice; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy; droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą; tunel pieszo-rowerowy w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont przejdzie ul. Kolejowa, gdzie powstanie uzbrojenie i kanalizacja, położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. Za 229 mln zł, zadanie wykona konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex. Przedsięwzięcie prowadzone jest wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A.
– Jednym z głównych celów stojących przed metropolią jest uruchomienie Kolei Metropolitalnej. Nasze plany wpisują się w plany PKP PLK, które modernizują linię prowadzącą do Zawiercia. Inwestycja w Dąbrowie Górniczej uzyskała nasze wsparcie, bo pozwoli na obsługę pociągów metropolitalnych. Docelowo w Dąbrowie będą mogły powstać dwa tory przeznaczone dla nich – podkreśla Grzegorz Kwitek z zarządu Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii.
Początkowo, z przeznaczeniem dla Kolei Metropolitalnej, ułożony będzie jeden dodatkowy tor, zachowana zostanie też rezerwa terenowa na potrzeby wykonania drugiego. Z myślą o nim władze GZM przygotowuje dokumentację projektową, w przyszłości będą też ubiegać się o unijne dofinansowanie tego przedsięwzięcia.
Cała inwestycja, dotycząca budowy centrum przesiadkowego i nowych dróg, realizowana jest przy wsparciu sporych środków zewnętrznych, pozyskanych przez miasto. Łącznie to ponad 82,5 mln zł. Fundusze unijne, w wysokości przeszło 56 mln 566 tys. zł, pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Do tego dochodzi dofinansowanie pozyskane z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, wynoszące 26 mln zł – 10 mln zł w 2020 r. i 16 mln w tym roku.
Wielki plac budowy, w jaki zamieniła się okolica od ul. Kolejowej i stacji, za hutą Bankową, aż po ul. Sobieskiego, wpływa na codzienne funkcjonowanie kierowców, pieszych i pasażerów.
W najbliższym czasie szykują się dwie zmiany. 4 maja przejście przez tory w rejonie stacji kolejowej przesunięte zostanie na wysokość budynku dworca. Z kolei 11 maja dla ruchu samochodowego ponownie otwarty zostanie przejazd przy ul. Konopnickiej.
W tej chwili przejazd dostępny jest tylko dla pieszych i rowerzystów. Wymuszają to prace związane m.in. z wymianą torów oraz budową tunelu pieszo-rowerowego pod torowiskiem, który docelowo zastąpi przejazd naziemny. Samochody jeździć będą tunelem powstającym w rejonie stacji.
Szybki przejazd pod torami, ominięcie centrum nową drogą, łatwy dostęp do autobusów i pociągów z centrum przesiadkowego. Taki ma być efekt tego przedsięwzięcia. Krok po korku inwestycja przybliża się do celu.
– Wybudowaliśmy dwa wiadukty na nowej obwodnicy, nasyp i połowę ronda na ul. Sobieskiego. W połowie gotowe są tunele pod torami – drogowy w ciągu ul. Kościuszki i pieszo-rowerowy w rejonie ul. Konopnickiej, a także przejście przy peronie. Do czerwca planujemy wyasfaltować cały odcinek nowej drogi, aż do ul. Kolejowej, a także wykonać łącznik między ul. Limanowskiego a ul. Robotniczą i Korzeniec. Przebudowywany jest peron, wybudowany został 1,5 km odcinek toru, po którym od 4 maja jeździć będą pociągi. Wówczas przejdziemy do prac na aktualnie wykorzystywanym torowisku. W kolejnych miesiącach kontynuować będziemy prace, przystąpimy też do budowy parkingów – wylicza Grzegorz Natonek, dyrektor techniczny firmy Nowak-Mosty.
Skrzyżowania nowych i przebudowywanych dróg staną się rondami. To u zbiegu ul. Kościuszki, Kolejowej i budowanej obwodnicy, prowadzące zarazem do tunelu pod torami, znajdzie się 3 m poniżej obecnego poziomu ulic. Sam tunel w najgłębszym miejscu sięgnie 7 m. Obniżony będzie również poziom fragmentu ul. Limanowskiego, w miejscu w którym powstające tam rondo połączy się z budowaną drogą prowadzącą w rejon ul. Robotniczej i Korzeniec.
Plan nowego układu drogowego w rejonie centrum przesiadkowego
W grudniu 2020 r. wyburzono stary, zniszczony i nieużywany od dawna budynek dworca kolejowego przy ul. Kościuszki. W jego miejscu powstanie rondo i wjazd do tunelu pod torami. Dworzec ma funkcjonować w budynku przy torach. PKP S.A. zamierza go wyremontować, a miasto jest gotowe wynająć tam część pomieszczeń. Działania dotyczące remontu budynku już są prowadzone. Aktualnie, na zlecenie PKP S.A., trwają prace projektowe, które mają zakończyć się do końca pierwszej połowy roku. Następnie kolejowa spółka zamierza ogłosić przetarg na roboty budowlane. Zgodnie z jej deklaracjami, modernizacja ma zakończyć się do końca 2022 r. i wtedy też z dworca będą mogli korzystać podróżni. Inwestycja jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych, realizowanego przez PKP S.A. W jego ramach, do 2023 r. w całym kraju wyremontowanych ma zostać ok. 200 dworców.
Tak będzie wyglądał nowy układ drogowy
Wizualizacja układu drogowego w rejonie Urzędu Pracy (nowe rondo i droga biegnąca za hutą „Bankową”).
Wizualizacja układu drogowego w okolicy stacji kolejowej
Wizualizacja układu drogowego w okolicy stacji kolejowej
Wizualizacja układu drogowego w okolicy stacji kolejowej
Wizualizacja układu drogowego w rejonie przejazdu
Co mieszkańcom dadzą nowe rozwiązania? Ronda, tunele i łączniki ulic upłynnią ruch i podniosą bezpieczeństwo jego uczestników. Do centrum przesiadkowego będzie można łatwo dotrzeć autobusem albo samochodem, dla którego bez trudu znajdzie się miejsce parkingowe. Stamtąd w podróż poza miasto będzie można wybrać się pociągiem.
Przebudowa układu drogowego czeka też okolicę dworca w Gołonogu, gdzie powstaną m.in. tunele i ronda usprawniające ruch. Prace powinny ruszyć jesienią tego roku, a wszystko ma być gotowe w 2023 roku. Więcej o tym przedsięwzięciu na stronie https://www.dabrowa-gornicza.pl/aktualnosci/w-golonogu-powstana-tunele-i-ronda/
Modernizację przejdzie również główna oś miasta – ul. Piłsudskiego, Królowej i Sobieskiego – na odcinku od ul. Kasprzaka do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem. Wspólne przedsięwzięcie miasta i Tramwajów Śląskich obejmuje m.in. modernizację torów i trakcji elektrycznej, przebudowę jezdni, chodników i budowę dróg rowerowych. W efekcie inwestycji, część skrzyżowań będzie przebudowana na ronda, skorygowana zostanie lokalizacja przystanków, a niektóre z nich będą wspólne dla tramwajów i autobusów. Zlikwidowane zostaną kładki nad ul. Sobieskiego i wyznaczone będą przejścia przez jezdnię. Więcej informacji na stronie https://www.dabrowa-gornicza.pl/aktualnosci/szesciu-chetnych-na-przebudowe-glownej-osi-miasta/
PK