Drukuj

Mieszkańcy Dąbrowy Górniczej mogą już rozpocząć odliczanie. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w lutym 2023 będący dziś ruiną dworzec w centrum stanie się wizytówką miasta.

Najpierw sprawy organizacyjne, żeby nie było chaosu

Przebudowę dawnego dworca Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej Polskie Koleje Państwowe SA zleciły firmie Berger Bau Polska. Warta prawie 15 mln zł umowa została podpisana 15 listopada i od tego dnia liczony jest termin realizacji prac. To 65 tygodni.

We wtorek do Dąbrowy Górniczej przyjechali przedstawiciele PKP SA, by rozpocząć proces przekazywania wykonawcy placu budowy. W spotkaniu w Fabryce Pełnej Życia uczestniczyli również przedstawiciele miasta i PKP PLK, a także firm Nowak-Mosty i Complex Dąbrowa Górnicza. Budują one centrum przesiadkowe przy dworcu oraz nowy układ drogowo-torowy wokół.

– Dworzec jest centralną wyspą pośrodku naszego placu budowy. Bez dobrej koordynacji prac, ustalenia dojazdu i lokalizacji zaplecza dojdzie do potężnego chaosu – mówił Krzysztof Klimosz, inżynier kontraktu budowy centrum przesiadkowego.

Damian Rutkowski, wiceprezydent Dąbrowy Górniczej: – Szczegółowe i kompromisowe porozumienie mają wypracować w najbliższych dniach kierownicy budowy ze strony wykonawców inwestycji. Potem przedstawią nam wyniki uzgodnień.

Berger Bau Polska przebuduje dworzec według projektu przygotowanego przez GPVT Pracownię Architektoniczną z Poznania. Opuszczony i niszczejący od wielu lat budynek zostanie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W środku przewidziano m.in. windę osobową, przy głównym wejściu zostanie wybudowana pochylnia, a w budynku i w jego bezpośrednim otoczeniu powstaną ścieżki dla osób niewidomych i niedowidzących.

Miasto wynajmie na dworcu ponad 280 m kw. powierzchni

W parterowej części zaplanowano kasy, poczekalnię, toalety i dwa punkty komercyjne. Projekt przewiduje także wydzielenie powierzchni biurowych na parterze i pierwszym piętrze. Porozumienie z PKP SA, pod którym w lutym podpisali się wiceprezydent Damian Rutkowski i sekretarz miasta Iwona Bednarska zakłada, że kolej wynajmie miastu na preferencyjnych warunkach ponad 280 m kw.

W trakcie prac wypięknieje oczywiście elewacja ze wszystkimi architektonicznymi detalami. Zabytkowy charakter obiektu podkreślą odtworzone na wzór historycznych stolarka okienna i drzwiowa oraz poszycie dachowe. Uzyskany efekt podkreśli nowa iluminacja budynku.

Projekt przewiduje także zagospodarowanie terenu wokół dworca. W sąsiedztwie parkingu powstaną suche ogrody deszczowe o powierzchni 256 m kw. złożone z około 2500 roślin. Ich głównym zadaniem będzie wstępne filtrowanie wody opadowej, a także stopniowe uwalnianie jej do gleby.