Drukuj

Zgodnie z zapowiedziami, w czwartek przed południem aleja Zagłębia Dąbrowskiego na kilka miesięcy została zamknięta dla ruchu na około 200-metrowym odcinku. W tym czasie zostanie przebudowana, a po obu jej stronach powstanie droga rowerowa.

Zamknięcie alei to wstęp do budowy ronda na skrzyżowaniu z ulicą Uklańskiego. Wraz z drugim rondem na skrzyżowaniu ulicy Parkowej z Wczasową oraz tunelem pod torami będą one częścią nowego układu komunikacyjnego w rejonie stacji kolejowej w Gołonogu.

Już w czwartek, tuż po zamknięciu alei sfrezowano wewnętrzne pasy na obu jezdniach. To na nich w związku z budową kanalizacji deszczowej prowadzone będą teraz głębokie wykopy.

Docelowo aleja na zamkniętym obecnie odcinku zyska nową podbudowę i nawierzchnię, zmieni się także geometria obu jezdni, co uspokoi m.in. ruch przy dojeździe do nowego ronda.

– Projekt przewiduje także budowę zatok autobusowych oraz drogi rowerowej po obu stronach alei – zapowiada Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych.

Wspomnianą drogą rowerową docelowo dojedziemy do ul. Granicznej [brakujący fragment powstanie przy okazji przebudowy kolejnego odcinka alei] oraz na drugą stronę torów budowanym właśnie tunelem.

Wprowadzony od czwartku zakaz ruchu na zamkniętym odcinku nie dotyczy pojazdów budowy i autobusów, które obsługują przystanki Dąbrowa Górnicza Gołonóg Dworzec PKP. Objazd został wyznaczony ul. Uklańskiego, Piłsudskiego i Wybickiego.

Przy okazji z myślą o kierowcach korzystających z objazdu powstała tymczasowa przewiązka, która umożliwi przejazd w lewo z ulicy Wybickiego w aleję Zagłębia Dąbrowskiego.

Za około 4 miesiące ruch na zamkniętym odcinku zostanie przywrócony, wtedy też – z powodu budowy ronda – planowane jest zamknięcie ul. Uklańskiego.

Budowie nowego układu drogowego towarzyszy budowa nowego układu torowego: przy budynku dworca powstaje już peron nr 2, peron nr 1 powstanie od strony ul. Parkowej. Obie strony połączy przejście podziemne pod torami, a w miejscu starego peronu powstanie rezerwa pod dwa tory kolei metropolitalnej.

Warte 67,5 mln zł wszystkie prace w Gołonogu – zlecone firmie Nowak-Mosty – mają się zakończyć w grudniu 2022.