Ogłosiliśmy przetarg na przedłużenie ul. Kolejowej oraz przebudowę alei Zagłębia Dąbrowskiego. Dzięki temu możliwe będzie spięcie całego alternatywnego układu dla głównej osi komunikacyjnej miasta.
– Poprzez trwającą już budowę przedłużenia ul. Kolejowej do ul. Perla tworzymy alternatywę dla przejazdu przez śródmieście. Ta alternatywa będzie miała całkowite uzasadnienie właśnie dzięki budowie łącznika ul. Kolejowej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego, bo obecnie ulice Kraszewskiego, Kotarbińskiego i Konarskiego nie są przygotowane na obsługę takiego ruchu – wyjaśniał prezydent Marcin Bazylak we wrześniu zeszłego roku, gdy Dąbrowa Górnicza otrzymała rządową promesę finansowania inwestycji w wysokości 20 mln zł. Teraz pora na próbę wcielenia planów w życie.
Za ogłoszonym w piątek przetargiem na „Modernizację i przebudowę alternatywnego układu dla głównej osi komunikacyjnej w Dąbrowie Górniczej” tak naprawdę kryją się dwa przedsięwzięcia:
– budowa w systemie „projektuj i buduj” drogi łączącej ul. Konopnickiej i ul. Poniatowskiego z aleja Zagłębia Dąbrowskiego;
– przebudowa w systemie „buduj” pasa drogowego alei Zagłębia Dąbrowskiego wraz z wykonaniem dróg dla rowerów oraz ciągów pieszych.
Maksymalnie 4 miesiące na przebudowę al. Zagłębia Dąbrowskiego
W pierwszym etapie, zakończonym w 2020 roku, przebudowaliśmy aleję między ulicami Graniczną i Tysiąclecia, na skrzyżowaniach z którymi powstały ronda. Budowę ronda na skrzyżowaniu z ulicą Wybickiego przewiduje także projekt drugiego etapu przebudowy alei między ulicami Tysiąclecia a Wybickiego. Dzięki temu kierowcy zyskają m.in. możliwość wjazdu w aleję z ul. Wybickiego bez konieczności zawracania na skrzyżowaniu z ul. Uklańskiego.
Zgodnie z projektem, w rejonie przejść dla pieszych jezdnie zostaną zawężone do jednego pasa, co pozwoli uspokoić ruch i zwiększy bezpieczeństwo pieszych oraz rowerzystów, korzystających z nowych przejazdów.
Na przebudowywanym odcinku planowana jest również zmiana geometrii jezdni – zewnętrzny pas ruchu będzie miał 3,25 m, a wewnętrzny 3 m – dzięki czemu powiększy się pas zieleni, a po obu stronach alei powstaną chodniki, drogi rowerowe oraz ciąg pieszo-rowerowy.
Co ważne, przebudowa alei ma potrwać maksymalnie cztery miesiące od podpisania umowy z wykonawcą. Skrócenie tego terminu do trzech miesięcy będzie dodatkowo punktowane w postępowaniu przetargowym.
18 miesięcy na projekt i przedłużenie ulicy Kolejowej
Dłużej ma potrwać budowa 900-metrowego łącznika ulicy Kolejowej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego. Wcześniej wykonawca będzie musiał przygotować jeszcze dokumentację projektową.
Wiadomo już, że konieczna będzie przebudowa części istniejącego ronda przy skrzyżowaniu z ul. Konopnickiej. Dodatkowo w pobliżu powstanie jeszcze jedno rondo, które umożliwi połączenie nowo budowanej drogi z ul. Poniatowskiego i wspomnianym wyżej rondem.
Najważniejszą częścią inwestycji będzie wykonanie nasypu drogowego równolegle do istniejących torów kolejowych i wykonanie skrzyżowania ulic Granicznej i Cupiała z przedłużeniem ul. Kolejowej. To z kolei będzie wymagało przebudowy wiaduktu drogowego w ciągu ul. Cupiała. Pierwszeństwo w tym miejscu będą mieć kierowcy jadący od strony ul. Kolejowej, zaś wyjeżdżający od strony ulicy Łączącej będą musieli ustąpić im pierwszeństwa.
Wzdłuż całego odcinka planowana jest budowa infrastruktury dla pieszych oraz drogi dla rowerzystów, którą będzie można dojechać do ul. Granicznej (przejście pod torami kolejowymi).