Następstwem rozbiórki będzie odsunięcie od skrzyżowania istniejącej sygnalizacji świetlnej i jej rozbudowa o przejście dla pieszych i przejazd rowerowy.
W pierwszej kolejności przejście rozbierane jest pod linią tramwajową i zamkniętymi od 8 sierpnia wewnętrznymi pasami alei Piłsudskiego. Wejścia do przejścia zostały już zamknięte, a na wysokości Zespołu Szkół Ekonomicznych powstało w poniedziałek tymczasowe przejście naziemne przez aleję Piłsudskiego.
W kolejnych etapach przebudowy torowiska i alei Piłsudskiego, istniejąca sygnalizacja świetlna zostanie o kilka metrów odsunięta od skrzyżowania i rozbudowana o docelowe przejście dla pieszych i przejazd rowerowy.
– Dzięki temu piesi i rowerzyści komfortowo przejdą i przejadą na drugą stronę jezdni, a pasażerowie szybciej dostaną się na przebudowany przystanek tramwajowy – mówi Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych.
Józef Bochnak, zastępca naczelnika Wydziału Infrastruktury Miejskiej, przypomina, że przejście przy Damelu było w bardzo złym stanie technicznym, które potęgowały problemy z odwodnieniem i powtarzające się systematycznie zalewania.
Dwa etapy rozbiórki przejścia podziemnego
W pierwszej kolejności rozbiórka przejścia będzie odbywała się pod linią tramwajową i zamkniętymi wewnętrznymi pasami alei Piłsudskiego.
– Wewnętrzne pasy zostaną później odtworzone, a w kolejnym etapie prace rozbiórkowe przeniosą się na zewnętrzne pasy jezdni. Ten etap planujemy jednak dopiero po otwarciu tunelu pod torami w centrum – podkreśla Krzysztof Serafiński.
W kolejnych etapach przebudowa czeka też jezdnię w kierunku huty między alejami a skrzyżowaniem z ul. Graniczną. Docelowo na tym odcinku utrzymane zostaną trzy pasy ruchu, a ich szerokość będzie wynosiła 3 metry. Pasy tej szerokości funkcjonują już po drugiej stronie, czyli na przebudowanej wcześniej jezdni w kierunku centrum.
Dzięki węższym pasom zyskamy więcej zieleni – trawnik wzdłuż jezdni po stronie Damelu będzie miał szerokość 3 metrów. Tam też – do skrzyżowania z aleją Majakowskiego – prowadzić będzie ciąg pieszo-rowerowy, natomiast droga rowerowa zostanie usytuowana przy jezdni w kierunku centrum.
Przejście podziemne przy Damelu jest jednym z trzech likwidowanych obecnie przejść, a jednocześnie jedynym do niedawna czynnym. Dwa pozostałe – przy Hucie Bankowej i w rejonie ul. III Powstania Śląskiego – nie działały od wielu lat. W miejscu tego ostatniego został zaplanowany nowy wjazd na osiedle z jezdni w kierunku huty.
Rondo turbinowe na skrzyżowaniu al. Piłsudskiego z ul. Morcinka i Leśną, zintegrowane przystanki autobusowo-tramwajowy na Mahnattanie i przy al. Róż, pochylnie rowerowe w przejściach podziemnych, nowe chodniki i drogi rowerowe wzdłuż alei Piłsudskiego oraz 40 nowych miejsc do parkowania – tutaj przeczytacie szczegółowe informacje o efektach prowadzonej obecnie przebudowy torowiska i układu drogowego od ronda Budowniczych Huty Katowice do ronda przy al. Róż.