UM Dąbrowa Górnicza: Obok dworca kolejowego powstaje letnia poczekalnia i wiata rowerowa
Przebudowa dworca kolejowego w centrum Dąbrowy Górniczej jeszcze się nie zakończyła, ale budynek nabrał już reprezentacyjnego wyglądu. Ciekawostką jest natomiast mniejsza konstrukcja, która powstaje przy zachodnim skrzydle dworca.
W efekcie prowadzonych od grudnia 2021 roku prac dworzec zyskał nowe poszycie dachowe, zakończyła się także renowacja elewacji. Wcześniej ekipy budowalne wzmocniły fundamenty budynku i wykonały nowe stropy oraz więźbę dachową. Później większość prac przeniosła się do wnętrza budynku, gdzie trwają prace wykończeniowe.
We wnętrzu zakończono między innymi prace tynkarskie. Rozprowadzono również instalacje elektryczne, sanitarne i teletechniczne. W piwnicy układane są posadzki mówi Bartłomiej Sarna z Biura Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji PKP SA.
W najbliższym czasie, poza kontynuacją prac wykończeniowych, rozpoczną się prace związane z niwelacją terenu wokół dworca i zagospodarowaniem terenu.
Ciekawostką jest konstrukcja, która powstaje przy zachodnim skrzydle dworca. Budowla składa się z dwóch części: od strony peronów to poczekalnia letnia, w której znajdą się siedziska dla podróżnych.
** Druga część, ta z ceglaną elewacją, to wiata rowerowa,** pod którą znajdą się 32 miejsca dla jednośladów. W pobliżu wiaty rowerowej znajdzie się również stacja naprawy rowerów mówi Bartłomiej Sarna.
Stojaki dla rowerów zamontujemy także na parkingach po obu stronach torów: 52 po południowej stronie dworca i 52 po północnej stronie. W sumie do dyspozycji będzie 240 miejsc na rowery i około 370 miejsc do parkowania samochodów mówi Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.
Miasto wynajęło na dworcu powierzchnie pod biura
Dzięki przebudowie dawny dworzec Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej nie tylko odzyska historyczny blask, ale też będzie spełniał współczesne standardy w zakresie komfortu podróżnych, bezpieczeństwa i dostępności.
W budynku obok kasy, poczekalni, toalet i dwóch punktów komercyjnych planowane są także powierzchnie biurowe, które od PKP wynajmować będzie miasto. Ten argument wiele znaczył przed wielu laty, gdy władze miasta namawiały PKP do wpisania dworca na listę realizowanych inwestycji.
Wynajęliśmy bardzo dużą część powierzchni pod funkcje publiczne: przeniesie się tutaj Dąbrowski Inkubator Przedsiębiorczości, którego siedziba obecni mieści się na ul. 3 Maja precyzuje prezydent Marcin Bazylak.
Dworzec przyjazny środowisku
Przedstawiciele PKP podkreślają, że na dworcu wdrożonych zostanie wiele rozwiązań przyjaznych środowisku: w budynku i jego otoczeniu zaprojektowano energooszczędne oświetlenie, natomiast pod ziemią zbiorniki do magazynowania wody deszczowej używanej do spłukiwania toalet.
Ponadto planowane jest ocieplenie budynku od wewnątrz, ogrzewanie go z pomocą pomp ciepła, a stolarka okienna i drzwiowa charakteryzować się ma niskim współczynnikiem przenikalności cieplnej.
Przebudowa budynku dworca w Dąbrowie Górniczej jest jedną z blisko dwustu inwestycji realizowanych przez PKP SA w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Wartą 15,62 mln zł brutto inwestycję PKP SA zleciły wrocławskiej spółce Berger Bau Polska. Projekt przebudowy dworca opracowała GPVT Pracownia Architektoniczna S.C. z Poznania.
Prace przy modernizacji dworca mają się zakończyć w połowie 2023 rok. Wcześniej mieszkańcy będą mogli korzystać z centrum przesiadkowego, którego budowa jest częścią nowego układu drogowo-torowego w centrum. Wspólną inwestycję miasta i spółki PLK za 229 mln zł realizują dąbrowskie spółki Nowak-Mosty i Complex Dąbrowa Górnicza.
Urząd Miejski w Dąbrowie Górniczej, dabrowa-gornicza.pl/aktualnosci/obok-dworca-kolejowego-powstaje-letnia-poczekalnia-i-wiata-rowerowa/
Autor: krystian