W pierwszym naborze do Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Programu Polski Ład samorządy wszystkich szczebli złożyły ponad 8 tys. wniosków.
Dąbrowa Górnicza złożyła trzy wnioski o dofinansowanie: „Modernizacji i przebudowy alternatywnego układu dla głównej osi komunikacyjnej w Dąbrowie Górniczej” (20 mln zł) , „Rozbudowy, przebudowy i termomodernizacji budynku Szkoły Podstawowej nr 26” (25.075.000,00 zł), a także „Przebudowy budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1 w Dąbrowie Górniczej” (4.207.500,00 zł).
Wyniki pierwszego naboru rząd ogłosił w poniedziałek.
– W pierwszym naborze złożyliśmy trzy wnioski i cieszę się, że przynajmniej jeden znalazł uznanie. Potrzeb w mieście mamy wiele, do rozwiązania wszystkich jesteśmy przygotowani, mamy projekty. Jedyne o co zabiegamy to dofinansowanie, ponieważ z powodu zmian w systemie podatkowym dochody własne samorządów są coraz niższe – mówi Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.
Będzie rondo na skrzyżowaniu al. Zagłębia Dąbrowskiego z ul. Wybickiego
Projekt „Modernizacji i przebudowy alternatywnego układu dla głównej osi komunikacyjnej w Dąbrowie Górniczej” to w zasadzie dwie inwestycje: drugi etap przebudowy alei Zagłębia Dąbrowskiego oraz budowa łącznika alei z ulicą Kolejową.
– Poprzez trwającą już budowę przedłużenia ul. Kolejowej do ul. Perla tworzymy alternatywę dla przejazdu przez śródmieście. Ta alternatywa będzie miała całkowite uzasadnienie właśnie dzięki budowie łącznika ul. Kolejowej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego, bo obecnie ulice Kraszewskiego, Kotarbińskiego i Konarskiego nie są przygotowane na obsługę takiego ruchu – podkreśla Marcin Bazylak.
Drugi etap przebudowy alei Zagłębia Dąbrowskiego – od skrzyżowania z ul. Tysiąclecia w rejon centrum przesiadkowego w Gołonogu – będzie bliźniaczo podobny do pierwszej części inwestycji. Zmieni się więc geometria jezdni – zewnętrzny pas ruchu będzie miał 3,25 m, a wewnętrzny 3 m – dzięki czemu powiększy się pas zieleni. Dodatkowo po obu stronach alei powstaną chodniki, drogi rowerowe oraz ciąg pieszo-rowerowy.
W rejonie przejść dla pieszych jezdnie zostaną zawężone do jednego pasa, co pozwoli uspokoić ruch i zwiększy bezpieczeństwo pieszych oraz rowerzystów, korzystających z przejazdów.
Najważniejsza zmiana zajdzie na skrzyżowaniu z ul. Wybickiego, na którym powstanie rondo. Dzięki niemu kierowcy zyskają możliwość wjazdu w aleję bez konieczności zawracania na skrzyżowaniu z ul. Uklańskiego (dawna Piecucha).
Pierwszy etap przebudowy al. Zagłębia Dąbrowskiego został zrealizowany w 2020 roku. Efektem wartej ponad 9,3 mln zł inwestycji było m.in. powstanie rond na skrzyżowaniach z ulicami Graniczną i Tysiąclecia.
Nowy odcinek drogi wzdłuż torów kolejowych
Budowa łącznika ul. Kolejowej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego oznaczać będzie częściową przebudowę już istniejącego ronda przy ul. Konopnickiej oraz skierowanie ruchu na nową drogę wzdłuż torów w kierunku alei. Dzięki temu pominięte zostaną ulice Kraszewskiego i Kotarbińskiego oraz ciasna aleja Poniatowskiego i zatłoczone skrzyżowanie z aleją Majakowskiego.
Nowa droga połączy się z istniejącym wiaduktem w ciągu ul. Granicznej. Pierwszeństwo w tym miejscu będą mieć kierowcy jadący wzdłuż nowej „obwodnicy”, zaś wyjeżdżający od strony ulicy Łączącej będą musieli ustąpić im pierwszeństwa.
Na nowej drodze ma zostać wydzielony pas do lewoskrętu w kierunku ulicy Łączącej. Jednocześnie planuje się wyznaczenie pasa włączeniowego ułatwiającego włączenie się do ruchu od ulicy Łączącej (z wiaduktu) w kierunku alei Zagłębia Dąbrowskiego.