Drukuj

Budowniczy centrum przesiadkowego przy stacji w centrum Dąbrowy Górniczej uruchomili w środę 10 października trzecią windę.

Dwie windy, które umożliwiają dotarcie na peron nr 2 od strony ul. Limanowskiego, zostały oddane do użytku pod koniec października. Teraz do użytku oddana została trzecia winda: dojście do niej zostało utwardzone i odgrodzone od przewidzianego do przebudowy dworca, zaś strefę wejściową wyłożono płytami. Trzecia winda ułatwia podróżnym dotarcie na peron od strony ul. Kolejowej.

Docelowo trzy wspomniane windy i wybudowane pod torami przejście podziemne połączą dworzec i perony z parkingami, które powstaną po obu stronach stacji. W sumie dąbrowianie będą mieli do dyspozycji 375 miejsc postojowych, przy dworcu można będzie także zostawić rower. Do centrum przesiadkowego pod dworcem dojedziemy również kilkoma liniami autobusowymi.

Wygodną i bezpieczną podróż z jednej strony miasta na drugą – bez konieczności zatrzymywania się przed przejazdem kolejowym – zapewni kierowcom, rowerzystom i pieszym tunel budowany pod torami na przedłużeniu ul. Kościuszki. Będzie on częścią nowego układu drogowego łączącego ulice Sobieskiego i Limanowskiego z ulicą Kolejową i Robotniczą.

Tunel pieszo-rowerowy pod torami już wkrótce będzie gotowy

Jednym z pierwszych efektów budowy nowego układu komunikacyjnego w śródmieściu Dąbrowy Górniczej będzie otwarcie nowego tunelu przy ul. Konopnickiej. Powinno to stać się faktem w najbliższych tygodniach. Nowa przeprawa będzie służyć wyłącznie pieszym i rowerzystom.

Zgodnie z harmonogramem, w październiku budowniczy pieszo-rowerowego przejścia zainstalowali pod dawnym przejazdem drugi segment tunelu. Obie części zostały zespolone, zaizolowane i zasypane od góry oraz przekazane torowcom, którzy ułożyli na górze drugi tor.

Widok z góry na budowę tunelu pieszo-rowerowego pod torami w rejonie ul. Konopnickiej

 

– W tej chwili jesteśmy na etapie zbrojenia, szalowania i betonowania elementów żelbetowych wykonywanych techniką na mokro – mówi Arkadiusz Stolarz, dyrektor kontraktu z firmy Nowak-Mosty. Chodzi o strefy wyjść i wejść do tunelu.

W kolejnym etapie planowane jest wykonanie zjazdu i wyjazdu z tunelu.

Wspólną inwestycję PKP PLK i miasta za 229 mln zł realizują dąbrowskie spółki Nowak-Mosty i Complex Dąbrowa Górnicza. Prace – dofinansowane 56,5 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego i 26 mln zł z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – planowane są do końca marca 2023 roku.

Fot. Dariusz Nowak