Wspólna inwestycja miasta i spółki PKP PLK w Strzemieszycach zostanie zrealizowana w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. To oznacza, że dąbrowska firma Nowak-Mosty najpierw przygotuje projekt, a później rozpocznie jego realizację. Wszystko ma być gotowe w ostatnim kwartale 2023 roku.
– Tunel zapewni mieszkańcom wygodne i bezpieczne połączenie zarówno z peronami, jak i z obiema częściami dzielnicy – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej. – Mamy także w planach stworzenie punktu przesiadkowego w rejonie ulicy Transportowej. Poza przystankiem autobusowym będzie tam także parking dla samochodów i rowerów – dodaje.
Do nowego przejścia pod torami poprowadzi ciąg pieszo-rowerowy
Wiadomo, że przejście pieszo-rowerowe pod torami powstanie na przedłużeniu ul. Astrów i ma mieć około 50 m długości. Zadaszone pochylnie, które powstaną po północnej i południowej części, mają mieć odpowiednio 72 i 47 m długości oraz 5,7 m szerokości. Ułatwią one poruszanie się rowerzystom oraz osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się
Do nowego przejścia prowadzić będzie ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 4 m (2 m dla ruchu rowerowego i 2 m dla ruchu pieszego). W przejściu i dojściach zaplanowano ścieżki naprowadzające ze specjalną wypukłą fakturą dla osób niewidomych i słabo widzących. Na poręczach zostaną umieszczone informacje w języku Braille’a.
Początkowo miasto i PKP PLK planowały wydać na inwestycję 9,25 mln zł, po połowie dzieląc się kosztami. Pierwsze postępowanie kolejowa spółka unieważniła w grudniu 2021 roku. Najkorzystniejsza oferta opiewała wtedy na ponad 13 mln zł.
Kilka tygodni później okazało się, że warto być cierpliwym. W drugim postępowaniu firma Nowak-Mosty – po elektronicznej aukcji – obniżyła cenę do nieco ponad 9,67 mln zł.
Podpisanie umowy z wykonawcą umożliwi decyzja radnych, którzy na styczniowej sesji zgodzili się, by udział miasta w inwestycji wzrósł z zaplanowanych wcześniej 4 625 000 zł do 4 836.991,87 zł. Dotacja w wysokości 4 mln zł trafi do PKP PLK w 2022 roku, a 836,991,87 zł w 2023.
To będzie kolejny tunel-pieszo-rowerowy pod torami przy stacji kolejowej w Dąbrowie Górniczej. Pierwszy powstał jesienią 2018 roku na stacji Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Inwestycja kosztowała ponad 8 mln zł, z czego 3,2 mln zł dołożyło miasto.
Budowa tunelu to kolejna inwestycja w Strzemieszycach
Powstanie przejścia pod torami w Strzemieszycach wpisuje się w koncepcję powstania w rejonie ulicy Stacyjnej pełnej zieleni przestrzeni o charakterze rekreacyjnym. W efekcie park w pobliżu stacji ma się stać główną i reprezentacyjną częścią Strzemieszyc. Ogólne założenia i koncepcję wypracowano podczas konsultacji społecznych z mieszkańcami.
Częścią wspomnianej koncepcji jest także tężnia solankowa, której budowa przy ul. Stacyjnej pomału dobiega końca. O realizacji wartej 512 tys. zł inwestycji zdecydowali mieszkańcy podczas ostatniej edycji Dąbrowskiego Budżetu Partypacyjnego.
W Strzemieszycach trwa także układanie wodociągu i budowę grawitacyjnej kanalizacji sanitarnej wzdłuż 850-metrowego odcinka ul. Strzemieszyckiej – od skrzyżowania z ulicą Puszkina do skrzyżowania z ulicą Szklanych Domów.
– Przy okazji nowa kanalizacja zostanie wykonana również w części ul. Puszkina – na odcinku od Strzemieszyckiej do DK94 – przypomina Rafał Zwoliński, naczelnik Wydziału Inwestycji i Remontów.
Projekt wartej 17,2 mln zł inwestycji przewiduje także budowę dwukierunkowej drogi rowerowej.