Drukuj

Do rozpoczętych w połowie listopada 2021 roku prac modernizacyjnych głównej osi komunikacyjnej Dąbrowy Górniczej, niebawem dołączą kolejne roboty budowlane. W piątek 4 marca podpisano umowy z generalnym wykonawcą przebudowy ul. Sobieskiego i części ul. Królowej Jadwigi.

ZUE Kraków wykonawcą prac na obu odcinkach

Kompleksowa przebudowa głównej komunikacyjnej osi Dąbrowy Górniczej obejmuje odcinek od ul. Kasprzaka do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem. W ramach wspólnego przedsięwzięcia spółki Tramwaje Śląskie i miasta Dąbrowa Górnicza zmodernizowane zostanie torowisko tramwajowe oraz drogi i chodniki; pojawi się szereg udogodnień dla pieszych i rowerzystów, a pasażerowie komunikacji publicznej zyskają łatwiejszy dostęp do tramwajów i autobusów.

Na etapie przetargu całe zadanie podzielono na dwie części, a granicą między nimi jest rondo przy al. Róż. Pierwszy fragment – od strony ul. Kasprzaka – od połowy listopada przebudowuje krakowska firma ZUE SA.

Czytaj także: Tak zmienią się ulice Królowej Jawdwigi i al. Piłsudskiego [WIZUALIZACJE]

Zwycięzca drugiego przetargu zrezygnował z realizacji zadania, co poskutkowało znacznym wydłużeniem procedury przetargowej. Ostatecznie fragment od al. Róż do granicy z Będzinem również przebuduje firma ZUE. W piątek w siedzibie dąbrowskiego magistratu przedstawiciele spółki Tramwaje Śląskie, Urzędu Miasta Dąbrowa Górnicza oraz firmy ZUE SA podpisali stosowne umowy.

Podpisanie umowy na przebudowę torowiska i układu drogowego od alei Róż do granicy z Będzinem. Od lewej: wiceprezydent Damian Rutkowski, prezydent Marcin Bazylak, Wiesław Nowak, prezes ZUE SA, Bolesław Knapik, prezes spółki Tramwaje Śląski i Henryk Kolender z zarząd spółki Tramwaje Śląskie

 

– Cieszymy się, że wszystkie sprawy formalne zostały zakończone i dzięki podpisanej umowie możemy przejść do fazy realizacyjnej tej inwestycji. Wiosna za pasem, a to najlepszy czas na rozpoczęcie prac budowlanych. Mamy nadzieję, że wykonawca przystąpi do realizacji zadania z animuszem, zaangażowaniem i dużą intensywnością, jak najlepiej wykorzystując na prowadzenie robót okres wiosenno-letni oraz fakt, iż na tym ciągu komunikacyjnym ruch tramwajów nie jest prowadzony – mówi Bolesław Knapik, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie.

W związku z prowadzonymi już pracami, ruch tramwajów między pętlą przy Urzędzie Pracy a Hutą Katowice został wstrzymany 26 lutego i generalny wykonawca będzie mógł realizować prace bez ich etapowania wymaganego przy zachowaniu przejezdności jednego toru, co powinno przyspieszyć szacowany czas realizacji.

– Cieszę się, że podpisujemy kolejną umowę z samorządem miasta Dąbrowa Górnicza i spółką Tramwaje Śląskie. To odcinek będący kontynuacją linii, którą już modernizujemy, stąd myślę, że jest to korzystne dla organizacji prac na tej linii i całego efektu końcowego inwestycji – podkreśla Wiesław Nowak, prezes Zarządu ZUE SA.

Prezydent Dąbrowy Górniczej: Chcemy uspokoić ruch w Śródmieściu

– Wspólna inwestycja miasta i Tramwajów Śląskich to kompleksowy projekt, którego celem jest uspokojenie ruchu w Śródmieściu i ułatwienie dostępu do tramwajów i autobusów, a tym samym zachęcenie mieszkańców do zmiany nawyków i regularnego korzystania z transportu publicznego. Wprowadzane przez nas zmiany ułatwią też poruszanie się po mieście pieszym i rowerzystom. Szczególnie ważne jest to, że zmiany te wprowadzamy w życie, budując jednocześnie nową alternatywną drogę pozwalającą omijać centrum wszystkim przejeżdżającym przez nie tranzytem, np. jadąc z Będzina do Gołonoga – zaznacza Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

W zakresie miejskim inwestycji są m.in.: przebudowa układu drogowego wraz z budową ronda turbinowego na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego z ul. Chopina, budowa drogi rowerowej oraz przebudowa przejścia podziemnego w centrum, przy którym powstaną trzy pochylnie rowerowe. W planie jest także likwidacja barier architektonicznych w postaci dwóch kładek nad ul. Sobieskiego oraz budowa dwóch wyniesionych przejść dla pieszych przy nowych przystankach tramwajowych.

Przeznaczony do modernizacji odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma ok. 2000 metrów długości, a wliczając pętlę przebudowa obejmie ok. 4800 metrów toru pojedynczego.

Torowisko wykonane zostanie w konstrukcji klasycznej na podkładach strunobetonowych, a na przejazdach przez jezdnię oraz przy przystankach tramwajowych ułożone zostaną prefabrykowane płyty torowe. W obu przypadkach zastosowane zostaną nowoczesne systemy elastycznego montażu szyn, ograniczające emisję hałasu i drgań.

Przebudowanych zostanie 6 istniejących i powstaną 3 nowe perony przystankowe, zamontowane zostaną smarownice torowe, przebudowane układy odwodnieniowe, a także sieć trakcyjna wraz z układem zasilania, przy Urzędzie Pracy przebudowana zostanie pętla wraz z torem odstawczym.

Wartość zadania wynosi niemal 62 mln zł netto (76 mln zł brutto) z czego część finansowana przez miasto wynosi ok. 60 proc. tej wartości.