UM Dąbrowa Górnicza: W przyszłym roku metropolia planuje rozpoczęcie budowy velostrad

3 min czytania

Przedstawiciele jedenastu samorządów w tym także Dąbrowy Górniczej podpisali się pod porozumieniem z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią w sprawie budowy czterech velostrad, czyli szybkich dróg rowerowych.

Budowę rowerowych autostrad metropolia zapowiedziała ponad dwa lata temu. Odseparowane od ruchu pieszych i samochodów velostrady dwupasmowe drogi rowerowe o szerokości minimum 4 m mają sprawić, że rower stanie równorzędnym środkiem transportu publicznego.

Podpisane w piątek porozumienie dotyczy rozpoczęcia w przyszłym roku budowy 4 z 8 planowanych przez metropolię velostrad. Pod dokumentem podpisali się przedstawiciele 11 samorządów: Będzina, Chorzowa, Czeladzi, Dąbrowy Górniczej, Gliwic, Katowic, Mysłowic, Rudy Śląskiej, Sosnowca, Świętochłowic i Zabrza.

Dzięki temu, że działamy razem w ramach GZM, realizacja tego typu ponadlokalnych inwestycji jest zdecydowanie usprawniona. Powstanie Velostrad GZM zostanie w całości sfinansowane z budżetu metropolii i dotacji zewnętrznych, o które będziemy się ubiegać na ten ce l zapowiedział Kazimierz Karolczak, przewodniczący GZM-u.

W Dąbrowie Górniczej planowana jest budowa około 1,5-kilometrowego odcinka velostrady od granicy z Sosnowcem i Będzinem w rejonie ulicy Kamiennej i wzdłuż ulicy Grynia do połączenia z miejską siecią dróg rowerowych w ul. Legionów Polskich wyjaśnia wiceprezydent Damian Rutkowski, który podpisał się pod porozumieniem z metropolią.

Rozpoczęciu budowy velostrad ma towarzyszyć uruchomienie Roweru Metropolitalnego, czyli czynnego przez cały rok systemu wypożyczalni wyposażonych w ok. 8 tys. rowerów. Dodatkowo metropolia zamierza uruchomić długoterminową wypożyczalnię rowerów elektrycznych.

Trasy czterech velostrad, których budowa ma się rozpocząć w 2023 roku:

GLIWICE ZABRZE RUDA ŚLĄSKA ŚWIĘTOCHŁOWICE CHORZÓW KATOWICE (około 30 km)

Wyznaczone zostały już przebiegi, odbyły się przejazdy w terenie i wypracowano wspólne założenia, uwzględniające przebieg miejskich sieci dróg rowerowych oraz planowane nowe inwestycje (np. centrum przesiadkowe). Chodzi o to, by velostrada była kręgosłupem”, do którego będą docierać ości”, czyli lokalne drogi rowerowe.

KATOWICE SOSNOWIEC (około 9,7 km)

Powstanie w ciągu najbliższych kilku lat. Trasa tej velostrady ma przebiegać od katowickich Bulwarów Rawy w okolicy ul. Bankowej, przez tereny na wschód od drogi ekspresowej S86, aż po centrum Sosnowca. Koniec trasy został przewidziany przy parku Dietla, nieopodal ul. Żeromskiego.

SOSNOWIEC CZELADŹ BĘDZIN DĄBROWA GÓRNICZA (około 16,9 km)

Kontynuacją trasy z Katowic mają być odgałęzienia do kolejnych miast Zagłębia Dąbrowskiego. Koncepcja zakłada wykorzystanie terenu po kolei piaskowej w Sosnowcu i Czeladzi, a następnie w Będzinie i Czeladzi. Pod uwagę brane jest też poprowadzenie jej wzdłuż S86, a później DK94. Tak czy inaczej, dojedziemy nią do Dąbrowy Górniczej.

KATOWICE MYSŁOWICE (około 9,1 km)

Droga rowerowa rozpocznie się w Katowicach Brynowie, będzie biegła wzdłuż nieczynnej linii kolejowej wzdłuż doliny Trzech Stawów i w dalszym biegu przez dzielnicę Giszowiec. Następnie w kierunku miasta Mysłowice będzie przebiegać wzdłuż ulicy Mysłowickiej, docierając do granicy z Mysłowicami i dalej wzdłuż ul. Mikołowskiej, aż do rejonu ronda Rotmistrza Pileckiego (oś. Ćmok)

Velostrady, które mają być budowane w kolejnych etapach:

KATOWICE SIEMIANOWICE ŚLĄSKIE CHORZÓW BYTOM PIEKARY ŚLĄSKIE (około 15,5 km)

To droga, która połączy Katowice z północną częścią metropolii. Jej planowany początek to okolice pl. Alfreda w Katowicach. Następnie będzie łączyła Siemianowice Śląskie z Chorzowem i poprzez zespół przyrodniczo-krajobrazowy Żabie Doły” ma docierać do Bytomia. W pobliżu drogi wojewódzkiej nr 911 ma połączyć się z lokalnymi drogami rowerowymi w Piekarach Śląskich.

TARNOWSKIE GÓRY BYTOM (około 14 km)

Inna trasa w tym rejonie metropolii będzie biec z Bytomia do Tarnowskich Gór, stanowiąc połączenie o dodatkowych walorach rekreacyjnych.

KATOWICE TYCHY (około 10-17 km)

Koncepcje dla tego odcinka są przynajmniej dwie. Może zostać zbudowany przez południowe dzielnice Katowic Podlesie i Kostuchnę albo przez tyską dzielnicę Czułów, katowickie Murcki i tereny leśne. Tutaj kwestia przebiegu jest jeszcze otwarta.

Urząd Miejski w Dąbrowie Górniczej, dabrowa-gornicza.pl/aktualnosci/w-przyszlym-roku-metropolia-planuje-rozpoczecie-budowy-velostrad/

Autor: krystian