24 października otworzyliśmy przebudowaną jezdnię w kierunku huty. W tym samym momencie do przebudowy zamknięta została droga w kierunku centrum między ul. Kasprzaka a Komendą Miejską Policji.
Na przebudowaną ponadkilometrową jezdnię między Komendą Miejską Policji a ul. Kasprzaka ruch w obu kierunkach został skierowany przed południem. Od strony centrum wjazd umiejscowiono łącznikiem za komendą. Od strony Gołonoga kierowcy wjeżdżają ze skrzyżowania z ul. Kasprzaka.
Jak podkreślają wykonawcy prac, kierowcy wjechali na drogę, której otoczenie wciąż pozostaje placem budowy. Dzięki temu jednak można będzie przyspieszyć prace przy przebudowie drugiej jezdni.
– Na przebudowanej jezdni na razie została ułożona tylko warstwa wiążąca asfaltu. Ostatnia warstwa ścieralna pojawi się wraz z końcem wszystkich prac – mówi Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych.
Dwukierunkowy ruch nadal uławia tymczasowe rondo na skrzyżowaniu z ul. Tysiąclecia, które w tym samym kształcie zostało w poniedziałek przeniesione na przebudowaną jezdnię. Tak jak do tej pory w tym miejscu obsługiwane są wszystkie kierunki jazdy.
Zawężenia zwiększąją bezpieczeństwo pieszych
Otwarty odcinek został kompletnie przebudowany, zyskując m.in. nową kanalizację deszczową, podbudowę i okablowanie pod nowe słupy oświetleniowe. Zmieniła się także geometria jezdni: pasy mają po 3,25 m zamiast 3,5 m. To jeden z elementów uspokajania ruchu.
Miejscami jezdnia została zwężona z trzech do dwóch pasów. To także uspokoi ruch i zwiększy bezpieczeństwo pieszych. Tak stało się m.in. przy nowym rondzie turbinowym na skrzyżowaniu z ul. Morcinka i Leśną, przy powstającym zintegrowanym przystanku autobus-tramwaj na Manhattanie i przystanku tramwajowym w rejonie ul. III Powstania Śląskiego.
Wspomniane rondo turbinowe jest już prawie gotowe. Do czasu przebudowy drugiej jezdni nie został na nim jeszcze wprowadzony ruch okrężny. Podczas przebudowy drogi do centrum skrzyżowanie umożliwia wjazd i wyjazd z ul. Morcinka.
W budowie wciąż są droga rowerowa, chodnik (90 proc. jest już gotowa), prace trwają także przy skrzyżowaniu z ul. Leśną, które pozostaje jeszcze zamknięte. Nieco dalej – w miejscu zlikwidowanego przejście podziemnego przy ul. III Powstania Śląskiego – w końcowym etapie powstanie wyjazd i wjazd na osiedle.
Po zakończeniu przebudowy drugiej jezdni mieszkańcom zostaną udostępnione także nowe miejsca postojowe. Na zewnętrznym pasie w rejonie ul. III Powstania Śląskiego – między przejściem dla pieszych a zasypanym przejściem podziemnym – będzie ich około 20. Taka sama liczba powstanie po drugiej stronie ulicy.
Mieszkańcy zapewne zwrócą uwagę na gotową już pochylnię (zdjęcie poniżej), którą w przyszłym roku będzie można wjechać z wózkiem na zintegrowany przystanek. Pochylnia posłuży także osobom z niepełnosprawnościami.
Podobna konstrukcja powstaje już także przy jezdni w kierunku centrum. Natomiast jednym z ostatnich elementów przebudowy przejścia będzie budowa pochylni rowerowej od strony Manhattanu.
W listopadzie planowane jest otwarcie kolejnego odcinka po przebudowie: między alejami a ul. Graniczną.
Przebudowa al. Piłsudskiego jest częścią inwestycji, która zmieni główną oś komunikacyjną Dąbrowy Górniczej. Wspólne przedsięwzięcie miasta i Tramwajów Śląskich obejmuje m.in. modernizację torów i trakcji elektrycznej, remont ul. Królowej Jadwigi i Sobieskiego, chodników i budowę dróg rowerowych. W efekcie przedsięwzięcia, część skrzyżowań będzie przebudowana na ronda, skorygowana zostanie lokalizacja przystanków, a niektóre z nich będą wspólne dla tramwajów i autobusów.