PKP PLK planują odbudować przystanek Dąbrowa Górnicza Tworzeń i połączyć go z Gołonogiem i Strzemieszycami. Spółka podpisała umowę z wykonawcą prac projektowych. Inwestycja ma być realizowana w ramach programu Kolej Plus.
Oprócz odtworzenia przystanku, modernizację ma przejść torowisko łączące Tworzeń ze Strzemieszycami, a istniejące niegdyś tory do Gołonoga mają zostać odbudowane. Dzięki temu z Tworznia i Strzemieszyc będzie można łatwiej dotrzeć do Gołonoga czy centrum, skąd kursują pociągi m.in. do Katowic, Częstochowy i w dalsze miejsca.
– Przystanek będzie połączony z drogą pieszo-rowerową na kładce wzdłuż al. Piłsudskiego i dostosowany do obsługi podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się. Komunikację ułatwią windy – informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK S.A.
W ramach inwestycji planowana jest przebudowa 6 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktu, przepustów), modernizacja 3 i budowa 2 nowych przejazdów kolejowo-drogowych. Prace projektowe będą realizowane w latach 2024 – 2026. Budowę przewidziano na lata 2027-2029. Szacowana wartość całej inwestycji (prace projektowe i budowlane) to 116 mln zł.
W lipcu 2023 r. w Gołonogu zakończyła się inwestycja, prowadzona wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A. W jej ramach wybudowano m.in. ronda na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Uklańskiego oraz Parkowej i Wczasowej, a także tunel pod torowiskiem, który zastąpił przejazd oraz usprawnił i ułatwił przemieszczanie się. Na stacji powstały dwa zewnętrzne perony z torami kolei metropolitalnej oraz przejście podziemne pod torami. W miejscu starego peronu została zachowana rezerwa dla torów kolei dalekobieżnej, co w przyszłości pozwoli oddzielić ruch lokalny od dalekobieżnego i zwiększyć częstotliwości kursowania połączeń metropolitalnych.
Wygodnie i bezpiecznie w Gołonogu
Realizacja programu Kolej Plus, obejmującego wiele regionów, ma poprawić dostęp do transportu publicznego i wyeliminować wykluczenie komunikacyjne. Jego wartość to ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego. Koordynatorem przedsięwzięcia jest Ministerstwo Infrastruktury.