Drukuj

Jedna z dwóch przebudowywanych jezdni alei Zagłębia Dąbrowskiego w czwartek 27 stycznia zostanie całkowicie zamknięta. Ruchem autobusów na drugiej jezdni będzie sterowała wahadłowa sygnalizacja świetlna, tymczasowo zmieni się też lokalizacja przystanków.

Z powodu budowy kanalizacji deszczowej część alei została zamknięta 13 stycznia. Zakaz ruchu nie dotyczy pojazdów budowy i autobusów, które poruszają się zewnętrznymi pasami obu jezdni i obsługują oba stanowiska przystanku Gołonóg Dworzec PKP. Na wewnętrznych pasach rozpoczęły się głębokie wykopy.

Teraz jezdnia po stronie osiedla Cieszkowskiego zostanie całkowicie zamknięta dla ruchu.

– Powodem zamknięcia jest konieczność poszerzenia wykopu pod kanalizację deszczową – wyjaśnia Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych.

Z tego powodu od czwartku 27 stycznia ruch autobusów będzie się odbywał po pasie drugiej jezdni. Pokieruje nim wahadłowa sygnalizacja świetlna.

Zmieni się także lokalizacja przystanku Gołonóg Dworzec PKP. Stanowisko nr 1 (na zdjęciu z prawej) zostanie przeniesione na ul. Wybickiego (na wysokość serwisu opon), natomiast stanowisko nr 2 (na zdjęciu z lewej) zostanie ulokowane na wysokości firmy Guhring.

Rondo, zatoki autobusowe i drogi rowerowe

Zamknięcie alei to wstęp do budowy ronda na skrzyżowaniu z ulicą Uklańskiego. Wraz z drugim rondem na skrzyżowaniu ulicy Parkowej z Wczasową oraz tunelem pod torami będą one częścią nowego układu komunikacyjnego w rejonie stacji kolejowej w Gołonogu.

Po wybudowaniu kanalizacji deszczowej, aleja zyska nową podbudowę i nawierzchnię, zmieni się także geometria obu jezdni, co uspokoi m.in. ruch przy dojeździe do nowego ronda. Projekt przewiduje także budowę zatok autobusowych oraz drogi rowerowej po obu stronach.

Za około 4 miesiące ruch na zamkniętym odcinku zostanie przywrócony, wtedy też – z powodu budowy ronda – planowane jest zamknięcie ul. Uklańskiego.

Budowie nowego układu drogowego towarzyszy budowa nowego układu torowego: przy budynku dworca powstaje już peron nr 2, peron nr 1 powstanie od strony ul. Parkowej. Obie strony połączy przejście podziemne pod torami, a w miejscu starego peronu powstanie rezerwa pod dwa tory kolei metropolitalnej.

Warte 67,5 mln zł wszystkie prace w Gołonogu – zlecone firmie Nowak-Mosty – mają się zakończyć w grudniu 2022.